Svensk Dagligvaruhandel stärker sitt näringspolitiska arbete - Andreas Strömberg blir näringspolitisk chef
Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel tillsätter en näringspolitisk chef som får huvudansvar för det näringspolitiska arbetet. Det är Andreas Strömberg, med erfarenhet från politiken och med god kunskap om att bedriva branschgemensamt arbete, som tillträder rollen. Andreas kommer närmast från en likande roll på bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM.

Dagligvaruhandeln spelar en viktig roll i ett välfungerande samhälle, och förutsättningarna för att bedriva dagligvaruhandel förändras ständigt. Antalet nya lagförslag och regleringar som påverkar dagligvaruhandeln ökar hela tiden, såväl nationellt som inom EU. För att möta detta anställer Svensk Dagligvaruhandel en näringspolitisk chef.
- Det känns inspirerande att få vara med och utveckla påverkansarbetet för en bransch som har stor påverkan i människors vardag och som har verksamhet runt om i hela landet. Att tillsammans med medlemsföretagen verka för hela branschens förutsättningar att utvecklas ska bli oerhört spännande, säger Andreas Strömberg, näringspolitisk chef Svensk Dagligvaruhandel
Andreas kommer närmast från en roll som Head of public affairs hos bransch- och arbetsgivarorganisation IKEM, Innovations- och kemiindustrierna. Han har erfarenhet från Regeringskansliet, som politisk sakkunnig åt tidigare näringsminister och partiledare Annie Lööf och från Statsrådsberedningen. Andreas har även varit politiskt aktiv och haft flertalet roller inom Centerpartiet. Han har en juristexamen från Stockholms universitet.
- Inte minst de senaste åren har visat hur viktig dagligvaruhandeln är för ett fungerande samhälle. En god dialog och samverkan med politiken, myndigheter och andra organisationer både inom EU och på nationell nivå är avgörande för att våra medlemsföretag ska kunna bidra till hela livsmedelskedjans utveckling. Andreas, som blir ny näringspolitisk chef, kommer ha en nyckelroll i att driva och utveckla detta arbete vidare tillsammans med våra medlemsföretag och övriga kollegor, säger Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel.
Andreas tillträder sin tjänst den 7 november. Martin Andersson är föräldraledig men kommer under våren komma tillbaka och då förstärka Svensk Dagligvaruhandels näringspolitiska arbete ytterligare.
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder

Dokument
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.
Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande
I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln under november17.12.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 3,4 procent under november 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Volymtillväxt i dagligvaruhandeln i oktober19.11.2025 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,5 procent i oktober 2025, jämfört med samma månad 2024, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Här växer dagligvaruhandeln mest – nya butiker skapar lokala jobb17.10.2025 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
Dagligvaruhandeln är en av Sveriges största arbetsgivare och spelar en central roll för sysselsättningen i hela landet. Många tar sina första steg in på arbetsmarknaden i en dagligvarubutik och för nyanlända fungerar handeln ofta som en viktig väg in i arbetslivet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum