Viktigt på riktigt – med Naturskyddsföreningen och Therése Lindgren

I årets bok har Naturskyddsföreningen tillsammans med influeraren Therése Lindgren skapat en handbok för den som vill ställa om till ett mer hållbart liv. Boken handlar om hur våra val i vardagen faktiskt kan göra skillnad och beskriver Therése Lindgrens väg mot en mer hållbar livsstil. Nu finns boken i handeln.

– De val vi gör i vardagen spelar roll, om du väljer bilen eller cykeln eller om du köper nytt i stället för att reparera. I årets bok vill vi sätta fokus på att det faktiskt inte är så svårt att ställa om till en mer hållbar livsstil. Vi hoppas att vi med den här boken kan inspirera människor att göra mer hållbara val och att det inte alls behöver betyda ett sämre eller torftigare liv, säger Beatrice Rindevall ordförande Naturskyddsföreningen.

Det är helt nödvändigt att förändra dagens konsumtionsmönster om FN:s mål om en hållbar konsumtion och produktion ska kunna uppnås till 2030. I Sverige lever vi långt över vad vår planet klarar av. I årets bok har Naturskyddsföreningen tillsammans med influeraren Therése Lindgren valt att visa möjligheterna med en omställning till ett mer hållbart liv.

Med boken hoppas Naturskyddsföreningen att medvetenheten om miljöfrågornas betydelse ökar. Föreningen vill även påverka våra beslutsfattare att fatta viktiga och nödvändiga beslut för att underlätta för människor att leva mer hållbart.

Boken fokuserar på fyra aspekter av livet – äta, resa, köpa och bo – där det här och nu faktiskt kan göra skillnad. Therése Lindgren berättar i boken om sin resa och saker som hon har förändrat i sitt liv i en hållbar riktning och om både framgångar och motgångar. Naturskyddsföreningen bidrar med faktatexter som förklarar hur vårt sätt att leva påverkar ekosystem, biologisk mångfald och klimat.

– Vi måste ändra våra beteenden för att skapa en hållbar framtid på en frisk och levande planet. Alla kan ställa om, och den här boken hjälper på vägen. Det är viktigt på riktigt, säger Beatrice Rindevall.

Boken ”Viktigt på riktigt, Min resa mot att leva mer hållbart” finns nu i handeln.

Det går också att beställa boken på Naturskyddsföreningens webbplats.

Boken ges ut av Bonnier Fakta i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Gállok-ärendet: Beslutet strider fortfarande mot miljöbalken27.2.2024 14:59:34 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen vidhåller att regeringens beslut att bevilja bearbetningskoncession till en järnmalmsgruva i Gállok strider mot miljöbalken. Regeringen bemöter inte de allvarliga brister i miljökonsekvensbeskrivningen som föreningen tidigare pekat på. Dessutom innehåller regeringens yttranden en rad missvisande påståenden om samhällets behov av järn och stål som saknar betydelse för målet. Det anser Naturskyddsföreningen i sitt svar till regeringens yttrande till Högsta förvaltningsdomstolen som skickas in till domstolen idag.

Miljödomstol: Skogsstyrelsen följer inte lagen16.2.2024 07:08:50 CET | Pressmeddelande

Skogsstyrelsen underlåter “generellt och medvetet” att tillämpa miljöbalken när de automatgranskar anmälda skogsavverkningar. Det har Mark- och miljödomstolen kommit fram till i 33 olika ärenden som Naturskyddsföreningen överklagat. Domstolen anser att granskningen leder till en för grov sållning när det gäller skyddade arter och att myndigheten inte tar någon hänsyn till påverkan på vatten. Nu måste de berörda skogsavverkningarna stoppas.