VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

ENKLA terminaler för fossilfria transporter

Dela

För att Sverige ska nå klimatmålen för transporter måste allt gods i en nära framtid transporteras fossilfritt. Det nya projektet ENKLA, som drivs av VTI med fler partner, tar sikte på framför allt de lättare transporterna i den omställningen. Kanske kan enkla omlastningsterminaler vara en del av lösningen?

Ellastbil.
I projektet används eldrivna lastbilar från Gordon Delivery, tillverkade av E-Tron. Båda företagen deltar som partner i projektet. Foto: Gordon Delivery

ENKLA står för "Fossilfri sista milen leverans av dagligvaror i städer: omlastning i dess enklaste form" och kommer att testa och utvärdera nya omlastningskoncept för hemleveranser i städer med eldrivna fordon. Dessa sista milen-transporter kräver obrutna kylkedjor och hantering av relativt tunga varor, samtidigt som plocklagren ofta ligger långt från stadskärnorna. Detta har hittills gjort omställningen till fossilfrihet komplicerad.

För att möta dessa svårigheter ska ENKLA-projektet granska ett nytt omlastningskoncept i form av mikroterminaler. Dessa terminaler kan fungera som nav där varor överförs från större fordon till mindre elfordon, och har potential att både öka effektiviteten och sänka kostnader. Målet är att kunna nå ut med samma antal leveranser och samma räckvidd utan att tunga batterier begränsar fordonens lastvikt.

Idén om mikroterminaler är inte en ny, men har tidigare stött på hinder i form av höga kostnader. ENKLA-projektet ska därför undersöka enkla former av omlastningsterminaler som utnyttjar befintlig och outnyttjad infrastruktur i städerna. Genom att använda parkeringsplatser, hus och andra ytor som normalt inte används under vissa delar av dagen, syftar projektet till att skapa långsiktiga, kostnadseffektiva och fossilfria omlastningslösningar.

ENKLA är ett samarbete mellan flera aktörer inom transport- och logistiksektorn. Projektet leds av VTI och inkluderar Gordon Delivery, E-Tron AB, AB Svenska Bostäder, Skandia Fastigheter AB och OK-Q8 AB. Projektet finansieras av Trafikverket och sträcker sig från november 2023 till januari 2026.

Förutom de projektpartner som är direkt involverade, finns en referensgrupp kopplad till projektet med representanter från CLOSER vid Lindholmen Science Park AB, HUI Research AB, Stockholms Stad, Clean Motion AB och Svensk Handel AB.

Kontakter

Bilder

Ellastbil.
I projektet används eldrivna lastbilar från Gordon Delivery, tillverkade av E-Tron. Båda företagen deltar som partner i projektet.
Ladda ned bild
Porträttbild Jessica Wehner
Jessica Wehner, forskare på VTI och projektledare.
Ladda ned bild

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye