Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus, 15-pack

Lidl Sverige återkallar ägg från frigående höns inomhus stämplat med: 2SE672-34, 2SE672-35 på ägget och det är endast dessa produktkoder som berörs. Bäst före datum till och med 2023-11-26. Produkterna återkallas som en försiktighetsåtgärd efter att leverantören av äggen vid en rutinkontroll upptäckt salmonella i ett av de stall där äggen har värpts. Varorna kan innebära en hälsofara men vid upphettning till 70 grader dör salmonellabakterien.

Lidl Sverige återkallar ägg frigående inomhus, 15-pack

Återkallandet berör produkten:
Artikel:
Ägg från frigående höns inomhus
Förpackningsstorlek: 15 pack, storlek S/M
Bäst-före-datum: till och med 2023-11-26

Berörda ägg har en stämpel med: 2SE672-34, 2SE672-35 på ägget.

Andra äggförpackningar är inte drabbade. Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Vi utreder ärendet tillsammans med leverantören och myndigheter. Konsumenter som köpt varan är välkomna att returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får självklart pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Fakta Lidls kvalitetskontroller

Förutom att Lidl Sveriges leverantörer är certifierade med IFS (International Featured Standard), BRC (British Retail Consortium) eller FSSC 22000 (Foundation Food Safety System Certification), utför Lidl Sverige regelbundna oanmälda kontroller på plats hos leverantörer (genomförs av ackrediterade institut). Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar dessutom alla produkter i externa ackrediterade laboratorier för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.