Lidl och WWF inleder ett ambitiöst internationellt partnerskap
Lidl, en av de största dagligvarukedjorna i Europa, och WWF, en av världens största oberoende naturvårdsorganisationer, ingår ett nytt femårigt internationellt och strategiskt partnerskap verksamt i 31 Lidl-länder. Detta långsiktiga samarbete med WWF kommer att fokusera på hela Lidls värdekedja och därigenom bidra till att möta vår tids globala miljömässiga utmaningar, säkerställa att fler hushåll har tillgång till mer hållbara val och uppmuntra affärsmodeller som fungerar i samklang med naturen och inom planetära gränser.
![](/data/images/public/2265114/3541548/812c6ee2-53ed-45e4-afdb-9112dbf38680-w_720.jpg)
Partnerskapet är en ny hörnsten i det engagemang för hållbarhet som Lidl har drivit framåt i flera år som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Det gemensamma målet med detta partnerskap är att göra det möjligt för kunderna att göra ännu mer hållbara val.
"Sammanslagna krafter"
- I vår roll som en av de största dagligvarukedjorna är vi medvetna om vårt ansvar och vårt inflytande. Vi tar ansvar i syfte att göra affärer inom planetens gränser. För Lidl är hållbart agerande inte bara en fråga om attityd, utan det utgör också grunden för vår affärsmodells framtida livskraft. Med stöd och expertis från WWF kommer vi nu att ta vårt engagemang för hållbarhet till nästa nivå. Vi kan bara övervinna stora globala utmaningar som klimatförändringar och förluster av resurser och biologisk mångfald genom att arbeta tillsammans. Det är därför vi tror på starka partnerskap så att vi kan arbeta tillsammans för att erbjuda mer hållbara val, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.
- Sättet vi producerar och konsumerar mat och energi på är en av de ledande drivkrafterna bakom förlust av natur och klimatförändringar. För att stoppa och vända det som är den största krisen som mänskligheten står inför i dag, behöver vi djärva och brådskande åtgärder för att förändra våra livsmedels- och energisystem. Där har livsmedels- och detaljhandeln en viktig roll att spela för att driva på denna förändring. Som en av de största dagligvarukedjorna har Lidl ett enormt internationellt inflytande för att driva hållbar utveckling inom livsmedels- och detaljhandeln. WWF är stolta över att följa med Lidl på denna resa där vi både kommer att stödja och utmana deras verksamhet, säger Kirsten Schuijt, generaldirektör för WWF International.
Ett samarbete för mer hållbara val i 31 länder
Lidl och WWF har redan arbetat tillsammans i befintliga samarbeten, till exempel i Schweiz och Österrike, under de senaste åren. Det nya partnerskapet utökar omfattningen av detta arbete globalt, för att påskynda hållbarhet på internationell nivå. Lidl har satt upp som mål att göra hållbar konsumtion ännu enklare för sina kunder världen över. Man arbetar också tillsammans med WWF för att erbjuda mer hållbara val och på så sätt aktivt forma den hållbara omställningen. Partnerskapet med WWF kommer att stödja detta mål genom att fokusera på följande nyckelområden:
- Skydda och bevarande och främjande av biologisk mångfald
- Ansvarsfull förvaltning av vattenresurser
- Klimatskydd genom vetenskapsbaserade klimatmål
- Säkerställa spårbara leveranskedjor där råvarorna inte kommer från avskogade områden eller marker som konverterats från sina naturliga ekosystem
- Ansvarsfulla inköp av riskråvaror som palmolja, soja, kakao, te, kaffe, trä och pappersprodukter
- Ansvarsfulla inköp av fisk och skaldjur samt värnande av kritiska fiskeområden och bestånd
- Opinionsbilda för mer medvetna, hållbara kostvanor och konsumtion
- Minskning och förebyggande av matsvinn
Utöver Lidls engagemang längs den egna värdekedjan kommer företaget att stödja olika naturbevarande WWF-projekt för att hjälpa till att skydda miljön i regioner Lidl köper råvaror ifrån.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl Sverige bäst på frukt och grönt enligt Novus28.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska konsumenter tycker att Lidl Sverige är bäst på frukt och grönt. Det framgår av en färsk undersökning som Novus genomfört där nästan 3 600 svenskar har tillfrågats om hur de ser på de olika dagligvarukedjornas erbjudande inom frukt och grönt.
Lidls ostsortiment bri(e)ljerar i nya tester20.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Mozzarella, brie, fetaost eller parmesan – oavsett vilken ost du suktar efter på ostbrickan eller lägger på pizzan är den i toppklass om den kommer från Lidl. Lagom till sommarens alla grillkvällar och bufféer har fyra olika smakpaneler gett Lidls ostar strålande betyg.
Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.
Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande
Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.
Lidl introducerar plastfri gurka på den svenska marknaden28.5.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl lanserar nu en revolutionerande nyhet i grönsaksdisken: en gurka helt utan plastförpackning! I samarbete med det svenska innovationsbolaget Saveggy testas denna världsnyhet i Lidl Limhamn med start den här veckan. Lidl Sverige investerade i lösningen redan år 2020 och kommer att saluföras under Lidls egna varumärke Matriket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum