Lidl Sverige

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni

Dela

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.

– Med Matriket gör vi det enklare för våra kunder att hitta god och prisvärd mat från Sverige. Nu vill vi göra det ännu enklare för fler att upptäcka Matriket och därför kommer Matrikets miniatyrvärld och provsmakningar av produkter finnas på plats i hjärtat av Stockholm under två veckor. Vi hoppas att många nyfikna besökare från både när och fjärran kommer upptäcka en skatt av svensk mat av hög kvalitet, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Lidls satsning på Matriket gördet enkelt för konsumenten att välja svensk mat och dryck, vilket bidrar till att öka svensk produktion. Det långsiktiga och nära samarbete som livsmedelskedjan har med ett 30-tal svenska matproducenter innebär att Matriket ökar självförsörjningsgraden i Sverige, och tryggar jobb inom den svenska livsmedelsindustrin.

Under mars-april sänkte Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll skulle upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Kostnaden för prissänkningen tog Lidl av egna marginaler – allt för att erbjuda kunder hög kvalitet till branschens bästa pris och samtidigt öka produktion av livsmedel för att stärka svenska matleverantörer.

Programmet i Kungsträdgården, 3 – 16 juni, 11:00 – 20:00

Alla dagar:
Utställning av Matrikets miniatyrvärld
Kaffe och smakprov på Matriket-produkter
Fiskdamm med goodiebag från Matriket
Ritvägg – Matriket illustration ​
Spel (strandtennis, kubb, brädspel)

6 – 9 juni samt 14 – 16 juni
Smörgåstårta och ansiktsmålning

Fakta Matriket
Alla produkter som ingår i Matriket är Från Sverige-märkta. Lidl Sverige utvecklar och utökar sortimentet löpande med siktet inställt på över 250 produkter. I dag finns cirka 200 produkter.

Matriket bidrar till att skapa långsiktiga förutsättningar för svenska matproducenter, och Matriket kommer att bidra till att öka den svenska matexporten. I nuläget exporterar Lidl till 28 länder från 33 svenska leverantörer. Från 2019 till 2023 fördubblade Lidl exporten av svenska livsmedel. Under föregående affärsår ökade andelen svenskproducerade livsmedel i Lidls kampanjsortiment med 12 procent. Det är i linje med Lidls strategi att kontinuerligt öka andelen svenska produkter, vilket inkluderar säsongsbetonade råvaror.

Med Matriket vill Lidl manifestera en bättre framtid för svenska livsmedelsproducenter och öka intresset för svensk mat i vardagen.

 

Kontakter

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye