Lidl introducerar plastfri gurka på den svenska marknaden

Lidl lanserar nu en revolutionerande nyhet i grönsaksdisken: en gurka helt utan plastförpackning! I samarbete med det svenska innovationsbolaget Saveggy testas denna världsnyhet i Lidl Limhamn med start den här veckan. Lidl Sverige investerade i lösningen redan år 2020 och kommer att saluföras under Lidls egna varumärke Matriket.

Den svenskodlade gurkan som odlas av producenter inom odlarna.se, tvättas och torkas innan det mycket tunna skyddet, en blandning av raps- och havreolja försiktigt sprayas på dem. Det transparenta skiktet skyddar gurkan lika bra som plast och behåller gurkan både krispig och spänstig.

– Det är med stolthet och spänning vi för första gången får möjlighet att låta konsumenter köpa gurka med växtbaserat skydd istället för plast! De svenskodlade gurkorna kommer att hålla sig fina, fräscha och goda - från butik och hela vägen hem till kylskåpet, säger Arash Fayyazi, vd och medgrundare av Saveggy.

Initiativet är en del av Lidl Future Initiative, där Lidl år 2020 tilldelade Saveggy över 2,1 miljoner kronor för att tillsammans med Lunds universitet utveckla ett biobaserat ätbart alternativ till den vanliga skyddsplasten.

– Detta test markerar en viktig milstolpe för denna innovation som just nu testas av våra kunder i Limhamn. Det här är ett första steg i resan att förändra hur livsmedel skyddas för minskat matsvinn, utan användning av plast, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.

Den svenskodlade gurkan med sitt innovativa och ätbara skydd testas nu i Lidl-butiken i Limhamn. Försäljningen kommer att pågå under en vecka och saluföras under Lidls egna varumärke Matriket. En fullskalig lansering är planerad till första kvartalet 2025 i samtliga av Lidls butiker i Sverige. Det växtbaserade skyddet består av raps- och havreolja och är glutenfritt. Rekommendationen är att skölja gurkan precis som andra frukter och grönsaker.

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Växte snabbare än branschen för sjunde året i rad - Lidl Sverige ökade omsättning med 1,9 miljarder kronor18.6.2024 07:15:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl Sveriges bokslut för förra verksamhetsåret, 1 mars 2023 - 29 februari 2024, är nu klart. Lidl fortsätter växa snabbare än marknaden och nettoomsättningen ökade med 1,9 miljarder kronor, från 16,7 miljarder till 18,6 miljarder - en ökning med över 11 procent. Under de senaste två åren har Lidl Sverige vuxit med mer än 30 procent, jämfört med marknaden som vuxit med 13,2 procent.

Matriket fortsätter manifestera betydelsen av svenskt – intar Kungsträdgården den 3 – 16 juni4.6.2024 08:53:58 CEST | Pressmeddelande

Matriket är det gemensamma varumärket för Lidl Sveriges egna svenskproducerade livsmedel. Det är också varumärket som har det bredaste sortimentet av enbart Från Sverige-märkta produkter. Ett år efter lanseringen har 53 procent av de svenska hushållen kännedom om Matriket, enligt YouGov. Nu fortsätter Lidl Sverige att stärka betydelsen av svenskproducerad mat genom att bjuda in Sommarstockholm till Kungsträdgården under två veckor.