Fördubbling av antalet rådgivningsärenden kopplade till arbetsbrist

Byggföretagens rådgivning mottog under oktober månad 107 ärenden från medlemsföretag kopplade till arbetsbrist. Det kan jämföras med 44 inkommande ärenden under oktober månad 2022. - Orderböckerna fylls inte på i den takt som skulle behövas. Det bistra konjunkturläget i bygg- och anläggningsbranschen påverkar allt fler av våra medlemsföretag, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Samtalen till Byggföretagens rådgivning ökar.

Enligt Byggföretagens senaste konjunkturprognos minskar sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen från 328 800 sysselsatta 2022 till 312 400 sysselsatta 2024.

- Vi vet också att när byggbranschen bromsar in så smittar det av sig på fler branscher. Därför krävs skarpa åtgärder för öka bostadsbyggandet snarast möjligt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.