Fördubbling av antalet rådgivningsärenden kopplade till arbetsbrist

Byggföretagens rådgivning mottog under oktober månad 107 ärenden från medlemsföretag kopplade till arbetsbrist. Det kan jämföras med 44 inkommande ärenden under oktober månad 2022. - Orderböckerna fylls inte på i den takt som skulle behövas. Det bistra konjunkturläget i bygg- och anläggningsbranschen påverkar allt fler av våra medlemsföretag, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Samtalen till Byggföretagens rådgivning ökar.

Enligt Byggföretagens senaste konjunkturprognos minskar sysselsättningen i bygg- och anläggningsbranschen från 328 800 sysselsatta 2022 till 312 400 sysselsatta 2024.

- Vi vet också att när byggbranschen bromsar in så smittar det av sig på fler branscher. Därför krävs skarpa åtgärder för öka bostadsbyggandet snarast möjligt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.

Slopat överskottsmål frigör 500 miljarder till investeringar i infrastruktur17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den ekonomiska ramen för Trafikverket behöver uppgå till minst 96 miljarder kronor per år under perioden 2026 till 2037. Det framgår av Byggföretagens yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen. - Kommande decennium behövs mångmiljardsatsningar för att komma till rätta med hela underhållsskulden på vägsidan och för att möjliggöra ett visst återtagande av eftersatt järnvägsunderhåll, säger Johan Deremar, nationalekonom, Byggföretagen.