Fler insatser behövs för att minska olyckorna med A-traktorer
Förändrade regler och förslag på ny körkortsutbildning är bra, men det räcker inte. För att minska olyckorna med A-traktorer måste också polisens resurser förstärkas och beteendet bland de unga förarna förändras. Det föreslås i en ny VTI-rapport om A-traktorer och trafiksäkerhet.

De senaste årens ökande popularitet för A-traktorer har lett till allt fler olyckor. Under åren 2016–2022 inträffade sammanlagt 1118 olyckor med A-traktorer där föraren var 14–20 år – sju av dem var dödsolyckor. Nio personer omkom, varav sju ungdomar mellan 14 och 20 år och två oskyddade medtrafikanter. 37 olyckor bedömdes som allvarliga, där en eller flera personer fick långvariga eller bestående men.
– Sett i förhållande till antalet fordon är A-traktorer överrepresenterade i olycksstatiken. Statistiken är inte fullständigt jämförbar, men helt klart är det så, säger utredaren Susanne Wallhagen som tillsammans med Helena Selander skrivit den nya rapporten från VTI.
För att få bukt med olyckorna har en rad regelförändringar genomförts. Från 31 augusti i år måste den som färdas i en A-traktor använda bilbälte och antalet passagerare får inte vara större än antalet platser i fordonet. Från 1 december gäller också krav på vinterdäck. Dessutom arbetar Transportstyrelsen vidare med förslag på förändrad körkortsutbildning och tekniska krav på hastighetsbegränsande åtgärder.
Allt detta är viktiga – men samtidigt otillräckliga – åtgärder, menar VTI-forskarna. I rapporten föreslår de en rad nya insatser också på andra områden. Riktade informationsinsatser bör göras till ungdomar och deras föräldrar med högre krav på föräldrarnas ansvar. Fler poliser behöver specialutbildas och få utökade resurser till att genomföra kontroller. Det är också viktigt att göra alkoholutandningsprov när A-traktorförare stoppas i kontroller.
Dessutom bör kraven på A-traktorer skärpas vid besiktningar – i dag är kraven lägre än för vanliga bilar. Enligt polisen har många fordon stora brister, trots att de nyligen har besiktigats, vilket kan påverka trafiksäkerheten. Manipulationer eller trimning av fordonen är vanligt, vilket kräver stora polisresurser. Detta visar också att det behövs ändringar i lagstiftningen.
– Olyckorna med A-traktorer beror på en lång rad olika faktorer, som till exempel beteende, manipulation av fordon och förarnas bristande erfarenhet och kompetens. Därför behövs också flera olika åtgärder på olika områden för att komma till rätta med problemen, säger Helena Selander.
VTI-forskarna pekar också på att både beslutade och kommande regeländringar måste följas upp och utvärderas. Hur kommer reglerna att fungera i praktiken? De föreslår dessutom att olycksregistreringen för A-traktorer ska göras tydligare så att olycksutvecklingen blir lättare att följa.
En jämförelse mellan A-traktorer och mopedbilar visar att de allvarliga olyckorna med de sistnämnda är betydligt färre, även med hänsyn till att antalet fordon är lägre. Under åren 2016–2022 inträffade 458 olyckor där föraren var 14–20 år, varav tolv var allvarliga. Inga personer i åldersgruppen omkom. Trots att A-traktorer som fordon egentligen är säkrare beror skillnaden sannolikt på att fordonen används olika – mopedbilar är mer som ett vanligt transportmedel, medan A-traktorer är en del av EPA-kulturen där trimning och buskörning ofta förekommer.
Rapporten ”Unga förare i A-traktorer och mopedbilar – påverkan på trafiksäkerheten” är finansierad av Trafikverket och bygger på intervjuer med poliser, olycksstatistik och en litteraturgenomgång.
Läs rapporten: Unga förare i A-traktorer och mopedbilar - påverkan på trafiksäkerheten
Kontakter
Helena SelanderSenior forskare
Tel:031-7502621Tel:070-9430115helena.selander@vti.seSusanne WallhagenUtredare
Tel:013-204132Tel:072-2095027susanne.wallhagen@vti.seBilder





Länkar
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum