Basketlandslaget äntligen tillbaka i Göteborg

Den 25 februari 1998 spelade Sveriges basketherrar senast EM-kval i Göteborg. Nästan på dagen 25 år senare är det äntligen dags igen. Den 22 februari inleder Sverige EM-kvalet mot Bulgarien inför ett förhoppningsvis fullsatt Partille Arena.

Sverige-Bulgarien 22 februari 2024, Partille Arena

Det är oerhört inspirerande att vi nu är tillbaka med vårt herrlandslag i Göteborg efter ett kvarts sekel - i en region där basketintresset ökar för varje år. Jag ser fram emot ett fullsatt Partille Arena som hejar fram våra herrar till seger i första matchen av EM-kvalet, säger generalsekreterare Fredrik Joulamo.”

Basketen växer stort i Göteborgsregionen och intresset för att spela basket ökar. De senaste landskamperna i Stockholm, Norrköping och Malmö har varit stora publikfester och nu är det dags för basketfans i Göteborg att skapa en oförglömlig stämning.

Äntligen är landslagsbasketen tillbaka i Göteborg. Att EM-kvalmatchen spelas här är viktigt för oss som evenemangsstad och det känns bra att ge göteborgarna möjlighet att se basketlandslaget på hemmaplan, säger Magnus Hallberg, vice vd och evenemangschef på Göteborg & Co.”

Vi ser verkligen fram emot att fylla Partille Arena och skapa en fantastisk basketfest tillsammans med alla fans.