Regeringen och SD presenterar ny klimatpolitisk överenskommelse

Moderaterna har, tillsammans med SD, KD och L, idag presenterat en ny överenskommelse om klimatpolitiken inom ramen för Tidöavtalet. Moderaterna tillsammans med samarbetspartierna står bakom de nationella klimatmålen och ser etappmålen som viktiga kontrollstationer på vägen mot nettonollutsläpp senast år 2045.

– Att få bort klimatutsläppen är en av vår tids största utmaningar. Med dagens klimatöverenskommelse mellan Tidöpartierna lägger vi grunden för en mer effektiv klimatpolitik med mer fossilfri el och förstärkt internationellt samarbete, säger statsminister Ulf Kristersson.

Överenskommelsen utgår från tre övergripande principer.

Klimatfrågan är internationell och kräver internationella svar.

Det är genom internationellt samarbete, kunskapsutbyte och frihandel som vi kan åstadkomma en framgångsrik omställning. EU är en central aktör såväl för att påverka utsläppen inom Unionen som att driva på omvärlden. Utan engagemang från jättar som USA, Kina, Indien och Brasilien klarar vi inte denna globala utmaning.

Teknikutveckling och massiv ökad användning av fossilfri el är en förutsättning.

I Sverige är utbyggd kärnkraft den enskilt viktigaste åtgärden för att vi ska kunna minska våra utsläpp nationellt genom elektrifiering av transporter och industri. Vår kommande färdplan för ny kärnkraft är en omistlig pusselbit i retorik och praktik.

Klimatomställningen kan bara lyckas i en ekonomi som växer.

Legitimitet hos medborgarna är en förutsättning för omställningen som också bygger på möjligheterna att hitta effektiva styrmedel, där förutsättningarna och levnadsstandarden för enskilda, hushåll och företag inte stagnerar och där hela landet och alla samhällsgrupper har jämbördiga möjligheter i omställningen. Insatser ska därför göras där vi får mest utsläppsminskningar – klimatpolitiken behöver bli mer kostnadseffektiv.

Läs tilläggsöverenskommelsen här