Pressinbjudan: Marcus Wallenberg om Sverige som innovationsland

Medier inbjuds att delta på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVAs) föreläsning av IVAs preses Marcus Wallenberg om Sverige som innovationsland. Föreläsningen är en del i serien: Tio kungliga akademier i tid och rum.

IVAs preses Marcus Wallenberg berättar om betydelsen av Sveriges ingenjörstradition för vår starka position som innovationsland i världen

IVAs preses Marcus Wallenberg inleder med ett kortare anförande om IVAs historia och om Sverige som ett land med stark ingenjörstradition. Därefter följer ett samtal mellan Marcus Wallenberg och Maja Fjaestad, docent i teknikhistoria och ledamot av IVA, om Sveriges position som innovationsland och hur den kan utvecklas i framtiden.

Konstakademiens ständige sekreterare, Elisabeth Alsheimer Evenstedt introducerar IVAs Preses Marcus Wallenberg och leder frågestund med publiken som avslutar arrangemanget.

Föreläsningen är en del i serien: Tio kungliga akademier i tid och rum. Föreläsningsserien lyfter fram tio kungliga akademier som skapades för att ha ett övergripande nationellt ansvar inom sina respektive specialområden. Akademierna har sin betydelse i en tid som vår. H.M. Konungen är Högste beskyddare för ett flertal akademier och andra lärda samfund i Sverige, däribland IVA.

De tio kungl. akademierna har gått ihop om en gemensam gåva till H.M. Konungen för att uppmärksamma och fira HMK 50 år på tronen. Gåvan är denna föreläsningsserie, som äger rum under höstterminen 2023 i Konstakademiens hörsal.

Tid och plats: Fredag 24 november 2023 kl. 13:00 - 14:00. Konstakademiens Hörsal, Fredsgatan 12 | Jakobsgatan 27 C (hiss) i Stockholm.

Anmälan kontakta: per.andersson@iva.se

Föreläsningen är en del i serien: Tio kungliga akademier i tid och rum som tagits fram för att uppmärksamma och fira HM Kungens 50 år på tronen.

Om oss

Fokus på AI när IVA och Kronprinsessparet besöker Silicon Valley15.2.2024 13:53:06 CET | Pressmeddelande

En delegation från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) besöker Silicon Valley den 19–22 februari 2024. Delar av besöket sker i närvaro av DD.KK.HH. Kronprinsessan och Prins Daniel samt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell. Målsättningen med resan är att öka samarbetsmöjligheterna mellan Silicon Valley och Sverige och i förlängningen stärka Sveriges position inom digitalisering och AI.

Så ska Sverige säkra tillgången på kritiska råvaror13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag kontrolleras viktiga mineraltillgångar och värdekedjor av länder utanför EU, såsom Kina, Australien, Ryssland, Brasilien, Demokratiska republiken Kongo och Sydafrika. EU har nyligen tagit fram en strategi för hur vi ska säkra tillgången på kritiska råvaror, CRMA. Sverige är en betydande gruvnation och har en viktig roll för EU:s framtida försörjning. Men Sverige behöver tillföra mer kompetens, forskning och innovation till gruv- och smältverksindustrin. Dessutom måste samarbetet med andra mineralrika länder intensifieras. Detta är några av de åtgärder som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) föreslår i en ny rapport för att möta energiomställningens ökade efterfrågan på metaller och mineraler.

18 unga entreprenörer utvalda till Prins Daniels Fellowship5.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Totalt 18 entreprenörer är utvalda till Prins Daniels Fellowships exklusiva mentorprogram för entreprenörer. Tillsammans med handplockade mentorer från näringslivet får entreprenörerna en unik möjlighet att utveckla sina företag inom allt från proteser till reversibel färgningsteknik för textiltryck. Daniel Kjellén, Johanna Sjöberg, Katarina Bonde och David Perez är några av mentorerna i det tvååriga programmet.