Konsumenternas

Undvik onödiga försäkringar under Black Friday

Dela

I anslutning till Black Friday lockar handeln med erbjudanden och rabatter. Många butiker erbjuder också en särskild produktförsäkring för vissa varor. Den kan vara onödig.

För många konsumenter är Black Friday eller Black Week startskottet på julhandeln. För de som till exempel köper dyr elektronik eller vitvaror kan det kännas tryggt att köpa till en extra försäkring direkt i butiken.

En produktförsäkring ger oftast ersättning om produkten skadas av en plötslig och oförutsedd händelse, vid inbrott eller om den slutar att fungera. Produktförsäkringen gäller endast för en produkt.

- Ofta har man redan ett bra skydd genom hemförsäkringen men också genom Konsumentköplagen och genom garantier. Behovet av produktförsäkringar är därför litet och ofta behövs de inte alls. Det är något som även Finansinspektion har konstaterat i en rapport, säger Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas Försäkringsbyrå.

I mer omfattande hemförsäkringar ingår det ett allriskskydd, även kallat oturs- eller drulleförsäkring. Det gäller om man har otur och produkten skadas. Till skillnad från en produktförsäkring så gäller allriskskyddet för alla produkter. En del hemförsäkringar innehåller dessutom ett elektronikskydd.

Konsumentskydd

Konsumenter har också följande skydd när produkter går sönder:

• Konsumentköplagen ger dig skydd

Du har rätt att reklamera ursprungliga fel på en vara i upp till tre år efter inköpsdatum. De första två åren är det dessutom upp till butiken att bevisa att felet inte fanns när du köpte varan.

• Garantin gäller om varan går sönder

Säljaren kan ha lämnat en garanti som gäller under viss tid. Om varan går sönder inom garantitiden, har du antingen rätt till en ny vara eller till reparation.

• Bankkort med allriskförsäkring

Vissa bankkort innehåller en allriskförsäkring eller ger en förlängd garanti. Om du har köpt varan med kort bör du därför kontrollera vilket försäkringsskydd du har genom kortet.

 - Fundera på om du verkligen behöver en produktförsäkring innan du slår till på rean och kom ihåg att det kan vara en relativ dyr försäkring i förhållande till varans värde, avslutar Anna-Karin Baltzari Danfors.

Läs mer om produktförsäkringar på Konsumenternas.se

Till Finansinspektionens rapport : Behövs tilläggs- och produktförsäkringar?

Nyckelord

Kontakter

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se

Följ Konsumenternas

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Konsumenternas

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye