Rätt försäkrad för hyrbil på semestern

Under sommaren är det många som hyr bil för att resa i Sverige eller utomlands. Sofia Ulriksson, motorexpert på Konsumenternas Försäkringsbyrå reder ut vilka försäkringar som behövs när man semestrar med hyrbil.

Se till att du och din hyrbil är rätt försäkrad innan du ger dig ut på vägarna.

- Börja med att se över hyrbilens försäkring innan du bokar hyrbilen. Det viktigaste är att både du själv och hyrbilen skyddas. Skyddet i en hyrbilsförsäkring kan variera beroende på i vilket land du hyr bilen i. Kontrollera också hur hög självrisken är i hyrbilsförsäkringen, säger Sofia Ulriksson, jurist och motorexpert hos Konsumenternas försäkringsbyrå.

Trafikförsäkring utomlands

Trafikförsäkringen täcker alltid skador på andra personer och andra fordon som du orsakat med hyrbilen.

I Sverige inkluderar trafikförsäkringen personskador även på föraren, men hyr du bil utomlands behöver du kontrollera att trafikförsäkringen (Third Party Liability Insurance) även gäller för dig som kör bilen. Annars bör du köpa till en förarplatsförsäkring (PAI, Personal accident insurance) när du hyr bilen.

Utan förarplatsförsäkring riskerar du som förare att inte få någon ersättning för personskador vid en singelolycka eller om du orsakar en kollision.

Skydd mot skador på hyrbilen

En helförsäkring på en hyrbil täcker normalt stöld av hyrbilen och skador som repor/bucklor. Men skador som orsakats till exempel genom viltolyckor, skadegörelse, punktering, eller skador på hjulen kan vara undantagna.

- Be uthyraren bekräfta skriftligen att helförsäkring ingår och be att få ta del av försäkringsvillkoren.

Självriskreducering

Ibland kan hyrbilens självrisk vara så pass hög att du själv måste betala för hela reparationen, trots att hyrbilen är helförsäkrad. Om du inte kan betala självrisken vid en skada bör du köpa till en självriskreducering som sänker självrisken eller tar bort den helt.

Betalar du hyrbilen med ett betalkort kan det i vissa kortförsäkringar redan ingå en självriskreducering för hyrbil. Självriskreducering kan även finnas i en stor hemförsäkring.

- Var noga med att se över vad som krävs för att självriskreduceringen ska gälla genom ditt kort eller din hemförsäkring. Kontrollera också till vilket belopp som självrisken sänks, avslutar Sofia Ulriksson.

Några tips

• Ta bilder på hyrbilen i när du hämtar ut den och när du lämnar tillbaka den. Då har du bevisning för skador som fanns vid uthyrningen och att du lämnat tillbaka bilen i samma skick. Finns det redan skador på hyrbilen, se till att få skadorna nedtecknade i hyresavtalet.

• Fundera på hur din resa ser ut. Ska du köra mycket på landsbygd och i skymning kan du kontrollera att viltolyckor omfattas av försäkringen.

• Om du ska resa genom flera länder med hyrbilen bör du kontrollera att det är okej med hyrbilsfirman. Tänk också på att olika länder kan ha olika krav på dokumentation, även om du reser inom Europa.

Läs mer om att semestra med hyrbil på konsumenternas.se

Läs mer om bilförsäkringar

Om Konsumenternas Försäkringsbyrå

Konsumenternas Försäkringsbyrå ger oberoende och kostnadsfri vägledning inom försäkring och pension. Vi har hjälpt konsumenter sedan 1979. Vi är en stiftelse som har Konsumentverket, Finansinspektionen och Svensk Försäkring i vår styrelse. Välkommen till konsumenternas.se