Bankinitiativet - ett välkommet bidrag för sund konkurrens

I dag presenterar några av landets banker bankinitiativet Hållbar Byggbransch som innnefattar särskilda villkor för kreditgivning vid finansiering av byggverksamhet.

Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

-- Byggföretagen har nolltolerans mot alla former av medvetet fusk. Våra medlemmar accepterar inte företag vars enda affärsidé är att runda lagar och regler. Därför ser vi positivt på bankernas initiativ till en sundare konkurrens i byggbranschen, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för  Byggföretagen.

Byggföretagen har sedan arbetet med bankininitiativet startade aktivt deltagit i framtagande av kravspecifikation och vilkorsbilaga. I samverkan med medlemsföretag har Byggföretagen också bidragit med synpunkter och genomfört pilottester av de kontrollsystem som krävs för att uppfylla kraven i bankinitiativet.

- Vi tar nu fram vägledning, rutiner och verktyg som underlättar för Byggföretagens medlemsföretag att uppfylla vilkor och krav i bankinitiativet. Samtidigt kommer vi tillsammans med bankerna och Byggherrarna att följa utvecklingen under implementeringsperioden, för att se vilka justeringar som eventuellt behöver göras, säger Johan Flodin, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Fler än 5 000 anmälda byggstölder under 202329.5.2024 05:45:00 CEST | Pressmeddelande

Antalet stölder från byggarbetsplatser ökar enligt ny statistik från Brottsförebyggande Rådet, Brå. Under 2023 anmäldes 5 253 inbrottsstölder från byggarbetsplatser. - Det är en ökning med över 500 stölder jämfört med 2022. Åtgärderna som gjorts för att komma till rätta med stöldligor har inte givit tillräckliga resultat, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar skrift om byggprocessen20.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en skrift som på ett enkelt och pedagogiskt sätt belyser alla steg på resan när ett hus blir till och vilka aktörer som har ansvar för varje steg. - Skriften är en genomgång av stegen som tar ett projekt från idé, genom planskede och genomförande, hela vägen fram till färdig byggnad. Den vänder sig till alla involverade och är ännu en del i Byggföretagens arbete för en högre och jämnare byggtakt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.