Plan International och Stendahls vinner prestigefylld reklamtävling
Den 8 november arrangerades Ocean Outdoors årliga tävling, Digital Creative Competition. Reklambyrån Stendahls och barnrättsorganisationen Plan International Sverige deltog med bidraget "Next Stop Marriage”. Bidraget, som kastar ljus över de utmaningar flickor står inför, tog hem förstaplatsen i Non-Profit-kategorin.
Digital Creative Competition, eller DCC som den kallas, skiljer sig från många andra tävlingar inom reklam- och kommunikationsbranschen. Här hyllas inte en redan genomförd kampanj, utan det är själva idén som står i centrum. Tävlingen anordnades för tredje gången och omfattar tre kategorier i Sverige: Commercial, Non-Profit samt Students. Tävlingen öppnades även för deltagande från hela Norden, där både små och stora byråer, mindre välkända såväl som etablerade varumärken, har deltagit i årets upplaga. Den vinst som nu tillfaller Plan International innebär medieutrymme i form av digital utomhusreklam till ett värde av två miljoner svenska kronor.
– Vi är mycket tacksamma för möjligheten att synliggöra de utmaningar flickor möter och kunna bidra till att förändra flickors framtid. Det är en fantastisk chans för oss, och vi är glada att Stendahls ville tävla för vår sak, säger Nathalie Piehl, avdelningschef för insamling och kommunikation på Plan International Sverige.
Juryns motivering:
Digitala utomhustavlor i anslutning till kollektivtrafiken når människor när de väntar på nästa buss, tåg eller spårvagn. En betydligt mer dramatisk resa väntar för en annan grupp i världen. Varje dag tvingas 30 000 flickor in i äktenskap de inte valt. För många är det början på en resa av våld, övergrepp och isolering. Genom att koppla ihop utomhusskärmar med tidtabellen visas inte bara nästa avgång, utan också de flickor som hinner giftas bort under väntetiden.
Nyckelord
Kontakter
Kristian Isaksson
Tel:+46 (0)8 58 77 55 90kristian.isaksson@plansverige.orghttps://plansverige.org/om-plan/press/Bilder
Dokument
Länkar
Plan International Sverige är en del av den globala barnrättsorganisationen Plan International med verksamhet i 80 länder. Vi arbetar för att stärka barns rättigheter och säkerställa att flickors lika villkor respekteras. Plan International är partipolitiskt och religiöst oberoende och allt vårt arbete utgår från FN:s barnkonvention.
Följ Plan International Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Plan International Sverige
Clas Ohlson Foundation förlänger sitt partnerskap med Plan International och stöttar utbildningsprojekt i Nigeria25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Clas Ohlson Foundations syfte är bland annat att främja utbildning och hjälpa människor i nöd. Sedan 2020 har stiftelsen stöttat Plan Internationals humanitära arbete med utbildning för flickor i flyktinglägret i Minawao i norra Kamerun. Nu förlängs samarbetet och stödet riktas denna gång till Plan Internationals arbete för barns rätt till utbildning i Nigeria.
Plan International inleder samarbete med Lidingö Girls Cup3.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
IFK Lidingö FK startade fotbollsturneringen Lidingö Girls Cup, med ambitionen att arrangera den bästa turneringen under året för flickor 11–15 år, både på och vid sidan av planen. Nu inleder barnrättsorganisationen Plan International ett samarbete med Lidingö Girls Cup i syfte att stärka flickors rättigheter och bidra till en mer jämställd värld.
Plan International och First Camp inleder partnerskap mot hunger26.3.2024 11:11:01 CET | Pressmeddelande
First Camp, Skandinaviens ledande campingkedja, väljer att fördjupa samarbetet med barnrättsorganisationen Plan International. Partnerskapet syftar till att öka medvetenheten och engagemanget i kampen för att ingen människa ska behöva dö av hunger – en av vår tids största humanitära kriser som ofta hamnar i skymundan.
21 miljoner till arbetet för barns rättigheter15.3.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Som en av över 60 ideella organisationer fick Plan International Sverige dela på det årliga överskottet från Postkodlotteriet. Årets utdelning landade på 21 miljoner kronor som kommer att bidra till bland annat arbetet för barns rättigheter och skydd i Togo, humanitära insatser i Ukraina och för att förhindra hungerkatastrofen på Afrikas horn.
Över hälften av alla barn känner press att vara på nätet5.3.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande
Över hälften av alla barn känner press att vara på nätet, för att inte missa vad kompisar gör. Pressen upplevs som extra påtaglig bland tonåringar och flickor. Var tredje flicka uppger också att hon vill spendera mindre tid på nätet. Det visar en rapport som barnrättsorganisationen Plan International och Telenor Sverige släpper om barns liv och trygghet på nätet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum