Så lockar Västtrafik till sig fler förare

Västtrafik behöver locka till sig fler förare till all deras trafik. Mellan den 23-25 november ställer de därför upp sig vid Svenska mässan och Drottningtorget i Göteborg och välkomnar alla som vill lämna in sin jobbansökan på plats.

Västtrafik söker nu nya förare till alla deras trafikslag.
Västtrafik söker nu nya förare till alla deras trafikslag. Foto: Paul Björkman

Västtrafik kommer att stå med en av sina bussar utanför Svenska mässan den 23-25 november, i samband med jobb- och utbildningsmässan Kunskap och Framtid som då pågår. På Drottningtorget kommer bland annat en spårvagn stå uppställd den 23 och 24 november. På båda platserna kommer personal från Västtrafik och flera representanter från olika trafikbolag finnas tillgängliga för att svara på frågor och berätta mer om yrket.

Ansök om jobb – direkt på plats

Behovet av nya förare är akut och därför är alla som vill välkomna att lämna in sin jobbansökan på plats.

– Kollektivtrafiken är på många sätt en framtidsbransch som bara kommer att växa. Det är ett stabilt yrke som kommer behöva förare under många år framöver. Nu vill vi locka till oss så många nya förare vi kan, så alla som vill får gärna lämna in sin ansökan, säger Anna Johansson, chef på affärsenheten på Västtrafik.

Förarbristen är stor i hela kollektivtrafikbranschen och Västra Götaland är inget undantag. På några års sikt saknas till exempel upp emot 700 bussförare i regionen och inom spårvägstrafiken i Göteborg behövs cirka 150 förare. Även inom andra yrkesroller i branschen efterfrågas personal.

Flera insatser

För att locka till sig fler förare gör Västtrafik och deras trafikföretag nu en gemensam satsning. Förutom evenemangen i Göteborg görs även marknadsföringsinsatser i flera kanaler för att fler ska få upp ögonen för möjligheterna inom yrket. Utöver det bidrar också Västtrafik till att finansiera utbildningar för nya förare.

Här kommer Västtrafik stå:

Svenska Mässan (utanför entrén):

• 23-24 november, klockan 10-16
  • 25 november, klockan 10-15

Drottningtorget:

• 23 november, klockan 12-18
  • 24 november, klockan 10-17

Alla som vill är välkomna att lämna in en ansökan på plats till att bli bussförare, spårvagnsförare, lokförare, serviceförare eller arbeta inom båttrafik.

Mer information finns på Västtrafiks hemsida

Anna Johansson, chef för affärsenheten, Västtrafik