Stor uppgradering av Göteborgs äldre spårvagnar

Nu inleder Västtrafik en omfattande uppgradering av 80 spårvagnar av modell 31.
– Det kommer kännas som en helt ny spårvagn, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Visualisering av den uppgrader spårvagn M31
Västtrafik bygger om alla 80 spårvagnar av modell M31 Skoda Ekova

Västtrafik ska bygga om alla 80 spårvagnar av modell M31 och det blir flera förbättringar. Spårvagnarna får en uppfräschning interiört, nya säten och bättre komfort för föraren. Elsystem, dörrar, ramper och bromsar byts ut till nya. Spårvagnarna målas också om på både in- och utsidan och blir mer lik den nya spårvagnen M33 och M34.

— För resenärerna blir det som en helt ny spårvagn. Vi är jätteglada över att kunna satsa på upprustning av våra befintliga spårvagnar, samtidigt som vi också köper in helt nya. Spårvagn M31 är en omtyckt spårvagn av hög kvalitet och det är viktigt för oss att ta vara på det vi har, säger Jonas Sundgren, fordonschef på Västtrafik.

Spårvagnarna av modell M31 är över 40 år gamla. De levererades till Göteborg i mitten av 1980-talet (mellan 1984-1986). I slutet av 1990-talet byggdes de om och fick en del i mitten med ett lägre golv.

Satsningen innebär att spårvagnarna kommer kunna köra vidare på Göteborgs spår i minst 15 år till. Cirka 1 miljard kronor investeras i uppgraderingen.

Arbetet sker i Tjeckien

Arbetet kommer utföras av företaget Skoda Ekova. De har en verkstad i Ostrava, Tjeckien, dit spårvagnarna kommer transporteras på trailer.

Spårvagnarna kommer renoveras åtta åt gången i ett rullande schema. De första fyra spårvagnarna beräknas vara tillbaka i Göteborg i slutet av 2024 för testkörningar innan de sätts in i trafik igen. Senast 2028 beräknas alla spårvagnar vara klara.

Presstjänsten svarar på medias frågor om kollektivtrafiken i Västsverige.
Maila eller ring oss så hjälper vi dig.

Tel:0771-41 43 99press@vasttrafik.se

Visualisering av den uppgrader spårvagn M31
Västtrafik bygger om alla 80 spårvagnar av modell M31
Spårvagn M31 kör över Vasabron i Göteborg
M31 i dess nuvarande form

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.