Unionen startar facklig skuggdirektion

Tobias Brännemo, chefsekonom, Unionen
Tobias Brännemo, chefsekonom, Unionen Fotograf: Peter Knutson Inga restriktioner

Det senaste året har räntebesked, prisökningar och vikande konjunktur dominerat samtalet i media, i den politiska debatten och runt köksborden. Alla pratar om ekonomin. Men vilka är det egentligen som kommer till tals?

När nya räntebesked och finanspolitiska beslut ska kommenteras lyfts ofta storbankernas ekonomer fram som neutrala experter, ibland i sällskap av finansanalytiker och ekonomiprofessorer. Här finns onekligen många värdefulla insikter att hämta. Men en viktig röst har länge saknats i det offentliga samtalet om ekonomin - perspektivet från löntagarna.

Det här vill vi ändra på. Därför släpper Unionen idag det första avsnittet av podden Fackliga skuggdirektionen. Här kommer jag tillsammans med fyra andra fackliga chefsekonomer att diskutera hur finans- och penningpolitiken påverkar Sveriges och svenska löntagares ekonomi. För beslut om räntehöjningar och skattesänkningar styr inte bara förutsättningarna för banker och företag, de har en direkt effekt på arbetslöshet, löner och köpkraft. Kort sagt vardagslivet för de miljoner svenskar som varje dag går till jobbet.

Pilotavsnittet släpps idag och finns där poddar finns.

Vi hörs!

Tobias Brännemo
Chefsekonom på Unionen

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 690 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.