Fackliga skuggdirektionen: Uppseendeväckande om räntan inte sänks

8 maj är det dags för nästa räntebesked från Riksbanken. Podden Fackliga skuggdirektionen, där fackliga ekonomer ger löntagarnas perspektiv i den ekonomiska debatten, anser att det skulle vara uppseendeväckande om inte Riksbanken börjar sänka räntan nu.

– Den här gången är det väldigt givet vad Riksbanken bör göra. Jag tror inte heller att Riksbanken kommer kunna hålla fast vid att gradvis sänka räntan, eftersom inflationen framöver kommer vara lägre än 2 procent. Hade jag suttit i Riksbanksdirektionen hade jag förespråkat sänkning på 0,25 procent för att sedan fortsätta sänka vid varje möte resten av året, och även en bit in på nästa år, säger Tobias Brännemo, chefsekonom på Unionen och programledare i podden.

I podden får ledamöterna redogöra för vilket räntebeslut de själva hade fattat vid nästa penningpolitiska möte om de satt i Riksbankens direktion. Ända sedan poddens första avsnitt i november förra året har Tobias Brännemo prognostiserat att Riksbanken kommer att börja sänka räntan ”mellan hägg och syren”. I podden spekulerar ekonomerna om häggen kommer att hinna slå ut före den 8 maj och ge Tobias rätt, om sänkningen inleds.

Janssons frestelse och ett frågetecken

I avsnittet diskuteras också utspelet från vice riksbankschefen Per Jansson om lönenivåerna och ilskan det skapade på arbetsgivarsidan. Skuggdirektionen dissekerar också finansministerns nya ”självförsörjningsmått” och gör en upptäckt som reser frågetecken.

Förutom Tobias Brännemo består Fackliga skuggdirektionen av Charlotte Tarschys, chefsekonom Akavia, Elinor Odeberg, chefsekonom Arena idé, Håkan Regnér, chefsekonom Saco och Torbjörn Hållö, ekonom och gruppchef LO. I det senaste avsnittet medverkar Stefan Carlén, chefsekonom från Handels istället för Torbjörn Hållö.

Här kan du lyssna på Fackliga skuggdirektionen

Avsnittet “Janssons Frestelse” släpps idag och är poddens fjärde avsnitt.
Podden finns där poddar finns.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.