Håkan Buskhe ny ordförande för IVAs Näringslivsråd

Håkan Buskhe, vd för FAM, blir vid årsskiftet ny ordförande för Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) Näringslivsråd. Rådets uppgift är att ytterligare säkra akademiens förankring i näringslivet och är en viktig del av IVA.

Håkan Buskhe, nyinvald ordförande för IVAs Näringslivsråd.
Håkan Buskhe, nyinvald ordförande för IVAs Näringslivsråd. Fotograf: Magnus Bergström.

– Jag är mycket glad och hedrad över att ha blivit vald till ny ordförande för IVAs Näringslivsråd som är ett betydande nätverk med över 250 medlemsföretag. Jag ser fram emot att fortsätta stärka banden mellan näringslivet och akademin i viktiga samhällsfrågor som exempelvis grön omställning, säger Håkan Buskhe, nyinvald ordförande för IVAs Näringslivsråd.

Håkan Buskhe är ledamot av IVA och styrgruppsordförande för IVAs projekt Cybersäkerhet för ökad konkurrenskraft. Håkan Buskhe har en civilingenjörsutbildning från Chalmers och är idag vd för FAM. Håkan Buskhe är tidigare koncernchef och vd för Saab och E.ON. Håkan Buskhe efterträder Magdalena Gerger som varit ordförande för Näringslivsrådet sedan 2020.

Styrelsen för Näringslivsrådet från 1 januari 2024

Håkan Buskhe (ordförande), vd för FAM (nyval)

Jenny Larsson (vice ordförande), vd för Schneider Electric i Sverige

Ulrika Dellby, entreprenör och styrelsearbetare

Gunilla von Platen, entreprenör och styrelsearbetare

Ödgärd Andersson, vd för Zenseact

Roger Berg, forskningschef på Saab Kockums

Niklas Jonsson, vd för Norrlandsfonden

Klas Forsström, vd och koncernchef för Munters

Carina Åkerström, vd för Handelsbanken (nyval)

IVAs Näringslivsråd säkrar akademiens förankring i näringslivet och är en viktig del av IVA. De cirka 250 medlemsföretagen bidrar starkt till akademiens utveckling, och har stora möjligheter att påverka i frågor som rör bland annat närings-, utbildnings- och forskningspolitik.

Läs mer om IVAs Näringslivsråd här

Om oss

Fokus på AI när IVA och Kronprinsessparet besöker Silicon Valley15.2.2024 13:53:06 CET | Pressmeddelande

En delegation från Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) besöker Silicon Valley den 19–22 februari 2024. Delar av besöket sker i närvaro av DD.KK.HH. Kronprinsessan och Prins Daniel samt bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell. Målsättningen med resan är att öka samarbetsmöjligheterna mellan Silicon Valley och Sverige och i förlängningen stärka Sveriges position inom digitalisering och AI.

Så ska Sverige säkra tillgången på kritiska råvaror13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Idag kontrolleras viktiga mineraltillgångar och värdekedjor av länder utanför EU, såsom Kina, Australien, Ryssland, Brasilien, Demokratiska republiken Kongo och Sydafrika. EU har nyligen tagit fram en strategi för hur vi ska säkra tillgången på kritiska råvaror, CRMA. Sverige är en betydande gruvnation och har en viktig roll för EU:s framtida försörjning. Men Sverige behöver tillföra mer kompetens, forskning och innovation till gruv- och smältverksindustrin. Dessutom måste samarbetet med andra mineralrika länder intensifieras. Detta är några av de åtgärder som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) föreslår i en ny rapport för att möta energiomställningens ökade efterfrågan på metaller och mineraler.

18 unga entreprenörer utvalda till Prins Daniels Fellowship5.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Totalt 18 entreprenörer är utvalda till Prins Daniels Fellowships exklusiva mentorprogram för entreprenörer. Tillsammans med handplockade mentorer från näringslivet får entreprenörerna en unik möjlighet att utveckla sina företag inom allt från proteser till reversibel färgningsteknik för textiltryck. Daniel Kjellén, Johanna Sjöberg, Katarina Bonde och David Perez är några av mentorerna i det tvååriga programmet.