Matrikets lingonsylt prisas i stort test
Aftonbladets jury genomförde nyligen ett omfattande smaktest av 26 olika sorters rårörda lingon och lingonsylt där Lidls eget varumärke Matriket kammade hem en delad andraplats. Lingonsylten blev bäst i syltklassen med motiveringar såsom ”söt men balanserad smak med mycket lingonarom”.
Vissa föredrar rårörda lingon medan andra föredrar lingonsylt, och det är känt att smaken på lingon kan variera avsevärt. När Aftonbladets jury testade 26 olika rårörda lingon och lingonsylt blev Matrikets lingonsylt bäst i klassen och blev tilldelad en andraplats totalt tillsammans med två andra varumärken. Sylten hyllades för sin mörkröda färg i kombination med balanserad smak med mycket lingonarom.
- Lingonsylt är något som många svenskar är välbekanta med och är en vanlig följeslagare till många traditionella svenska rätter – en symbol för svensk husmanskost, helt enkelt. Vi är därför mycket stolta över att vår lingonsylt från vårt eget varumärke Matriket kammar hem utmärkelsen som bäst i syltklassen i ett så pass stort urval. Det här är ännu ett kvitto på att vi levererar svenska produkter av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Lidls Matriket lingonsylt kostar 37,90 kronor för 750 gram med ett kilopris på 50,53 kronor. Sylten innehåller 50 procent svenska lingon och finns tillgänglig i alla butiker runtom i landet.
Aftonbladet – Motivering (4 av 5 plus)
Mörkt röd med mosiga bär men ändå ingen oäven konsistens. Söt men balanserad smak med mycket lingonarom. Bäst i syltklassen.
Kontakter
Nahir AslanPresschef
Tel:08-5555 7195press@lidl.sePressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seVid övriga frågor (kundtjänst)
http://www.lidl.se
Om oss
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Lidl officiell partner till UEFA Europa League och UEFA Conference League13.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl kan i dag stolt presentera sitt senaste fotbollssamarbete som officiell partner till UEFA Europa League™ och UEFA Conference League™ för 2024–2027.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion10.9.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Alltsedan Lidl Sverige lanserade Matriket som en del av sitt sortiment har Matriket utvecklats till det bredaste varumärket med enbart Från Sverige-märkta produkter. Nu tar Lidl tillsammans med LRF ytterligare steg för att stimulera produktionen av svenska livsmedel och öka självförsörjningsgraden genom att göra det enkelt för konsumenter att välja svenskt, samtidigt som Lidl tar nya steg för att öka svensk livsmedelsexport.
Ge 10 kr till Barncancerfonden när du handlar hos Lidl2.9.2024 09:01:49 CEST | Pressmeddelande
För tredje året i rad deltar Lidl Sverige i Barncancerfondens kampanj Ge 10 kronor. Från och med den 1 september kan Lidl Sveriges kunder välja att donera 10 kronor vid kassan. Initiativet är en del av det långsiktiga samarbetet mellan Lidl Sverige och Barncancerfonden.
Lidl bygger nytt på attraktiv handelsplats i Strömstad29.8.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
I höst byggs Lidls första svenska metropolbutik i Strömstad. Konceptet med parkering på markplan och försäljningsyta ovanför är väletablerad i Europa och är ett effektivt sätt att nyttja mindre ytor. – Tack vare en flexibel konstruktion finns möjlighet att bygga i flera våningsplan som också genererar yta till parkering för våra kunder, säger Christoffer Wennergren, fastighetschef på Lidl.
Nu säljer Lidl Sverige frukter och grönsaker som vuxit upp till toner av klassisk musik22.8.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Växer grönsaker bättre till toner av klassisk musik? Ja, en del forskningsstudier tyder på det. För att utforska musikens påverkan på frukt och grönt – och i en strävan att erbjuda kunderna det allra bästa – har Lidl Sverige installerat ljudsystem som täcker mer än 25 000 kvadratmeter av odlingar runt om i Sverige. Där växer frukter och grönsaker nu upp till toner från Kungliga Filharmoniska Orkestern.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum