Lidl Sverige utses till Karriärföretag för andra året i rad

För sitt arbete med att skapa en utvecklande och inkluderande arbetsmiljö utses Lidl Sverige till Karriärföretag 2024. Det är andra året i följd livsmedelskedjan tilldelas utmärkelsen. Under året har dessutom närmare 70 procent av alla chefsbefattningar tillsatts via interntillsättningar.

Lidl Sverige utses till Karriärföretag för andra året i rad.

– Vår största tillgång på Lidl är alla våra medarbetare. Det är de som varje dag möter våra kunder i butikerna, och de som ser till att alla varor når butikshyllorna. Vi har vuxit mer än marknaden i övrigt i flera år – och när vi växer, växer också våra medarbetare. Under året har majoriteten av chefsbefattningarna tillsatts via internrekryteringar, och därför är det väldigt glädjande att vi återigen tilldelas utmärkelsen som Karriärföretag, säger Helena Erlingsjö, HR-direktör på Lidl Sverige.

10 procent av medarbetarna som arbetade på Lidl sedan starten för 20 år sedan har varit med på hela resan, samtidigt som livsmedelskedjan stadigt vuxit avseende omsättning, antal butiker och antalet anställda. För sjätte året i rad växte Lidl Sverige snabbare än marknaden i övrigt.

Internrekrytering har varit en nyckelkomponent på Lidl Sverige. Under åren har många medarbetare som startat sina karriärer genom bland annat Lidls etablerade Management Trainee-program givits möjlighet att utvecklas via utlandsperioder eller så kallade job rotations, som innebär att man byter position i verksamheten för att bredda sin kompetens.

– Att vi har en så pass stor del av våra medarbetare som varit med på hela resan, och dessutom vuxit med oss, är något som vi är väldigt glada över. Det är ett kvitto på att våra medarbetare trivs och känner att de kan fortsätta utvecklas på Lidl, fortsätter Helena Erlingsjö.

För andra året i följd uppmärksammas Lidl Sveriges HR-arbete när Karriärföretagen utser livsmedelskedjan till en av de arbetsgivare i Sverige som erbjuder de främsta karriär- och utvecklingsmöjligheterna för sina medarbetare. Lidl Sverige tilldelas utmärkelsen Karriärföretag 2024 tack vare möjligheten till utveckling som livsmedelskedjans medarbetare ges, i såväl Sverige som internationellt.

Sedan 2011 presenteras årets Karriärföretag, en lista över de arbetsgivare i Sverige som erbjuder de främsta karriär- och utvecklingsmöjligheterna för unga talanger. Karriärföretagens mål är att vägleda studenter och personer som är i början av sina karriärer till en bra start på sina professionella resor.

Motivering Karriärföretag 2024:

Lidl är en arbetsgivare som värdesätter sina medarbetare och skapar en trivsam arbetsmiljö. Med sitt fokus på utveckling, mångfald och inkludering ger de sina anställda möjligheten att växa och trivas. Det märks att Lidl strävar efter att hela tiden våga testa nytt och göra saker annorlunda. Om du letar efter en arbetsgivare med tydliga värderingar och möjligheter till personlig och professionell utveckling är Lidl ett utmärkt val.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 205 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.