Byggföretagen kommenterar räntebeskedet

Riksbanken lämnar styrräntan oförändrad på 4 procent efter att ha höjt räntan åtta gånger sedan förra våren. - Det är positivt för byggbranschen att vi slapp en ytterligare höjning av styrräntan, säger Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Fredrik Isaksson, chefekonom, Byggföretagen.

Det senaste årets mycket aggressiva åtstramning från Riksbankens sida har bidragit till den snabbaste nedgången i bostadsinvesteringar sedan början av 1990-talet.

- Det är tydligt att inflationen är på väg ner mot eftersträvad nivå. Därför är det mycket bra att Riksbanken nu avvaktar och analyserar följdverkningarna av höjningarna som redan genomförts, säger Fredrik Isaksson.

Enligt Byggföretagens konjunkturprognos krymper bygginvesteringarna i bostäder, lokaler och anläggningar med 14 procent under perioden 2023 och 2024.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.