Vinnarna av Schibsteds Power of Journalism-stipendium
The Power of Journalism-stipendiet delades idag ut för första gången. Stipendiet på 30 000 kronor delas i år mellan tre stipendiater med ett gemensamt mål: de vill utveckla sig själva och bidra till att stärka mediebranschen och journalistiken. I år heter stipendiaterna Kattis Folkeson, Pierre Le Fevre och Tilda Wendefors.
Schibsted och ägarstiftelsen Tinius arrangerar årligen konferensen The Power of Journalism, en konferens som samlar medarbetare från hela mediekoncernen, men som också är öppen för studenter inom journalistik och medieteknik.
I år tillfördes konferensen ett nytt element – The Power of Journalism-stipendiet – där Schibsted vill bidra till att skapa en arena för journalistik- och medieteknik-studenters idéer och innovationskraft.
– Mediebranschen är i ständig förändring och vi behöver nya ideer som utvecklar både journalistiken och våra produkter. Det här stipendiet är ett sätt för oss att sätta fokus på unga talanger som vill vara med och utveckla journalistiken och mediebranschen. Det är viktigt för oss, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör för Schibsted News Media.
Årets jury hade fokus på hur den digitala journalistiken kan demokratiseras och nå ännu fler, spännande och konkreta idéer till granskningar och reportage – eller tech-innovationer och nya AI-tjänster som kan gynna hela mediebranschen och göra journalistiken tillgänglig för nya unga läsare.
Vinnarna av The Power of Journalism-stipendiet 2023 är Kattis Folkeson, Pierre Le Fevre och Tilda Wendefors.
Juryns motiveringar för årets stipendiater är:
Kattis Folkeson: ‘News points’ är en innovativ lösning för att öka engagemanget för nyhetsjournalistik hos en yngre och digital publik. Genom att kombinera belöningssystem med nyhetskonsumtion, utforskas möjligheter att göra nyheter mer tillgängliga och attraktiva för grupper som annars inte konsumerar nyheter. Det stärker demokratin och det gillar vi.
Pierre Le Fevre: ‘Open source och AI i framtidens journalistik’ är en idé och ett projekt som förenar ny teknik och journalistik med sikte att revolutionera personalisering och transparens. Det är spännande. Det är engagerande. Och det är ett nyfiket steg som utforskar journalistikens möjligheter i framtiden.
Tilda Wendefors: ‘Sharenting – vad tycker barnen?’ är en reportageserie som gräver i en angelägen, men komplex, samtidsfråga: barns rättigheter och perspektiv i en brutalt digital värld. Med ungas egna röster och insikter från experter skapas en dialog som kan engagera alla åldrar, men också bli en viktig påminnelse att inkludera barnens röster i samhällsdebatten.
I juryn för The Power of Journalism-stipendiet 2023 sitter Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet, Martin Ahlquist, redaktionschef SvD, Markus Gustafsson, publisher Omni, samt Agnes Stenbom, vd för IN/LAB.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sofia Friberg, Employer Branding Specialist. Telefon: 0729-80 51 89. E-post: sofia.friberg@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan Lindbladh
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum