Hockeyfans fyller hotellen när JVM i ishockey avgörs i Göteborg

Den 26 december till 5 januari åker framtidens hockeystjärnor till Göteborg för Junior-VM i ishockey. Och de är inte ensamma, nu förbereder sig Göteborgs restauranger och hotell för att ta emot tusentals hockeyfans.

Män som spelar ishockey
Arkivbild: hockeymatch Kanada-Sverige. Foto: Simon Hastegard

Mellandagarna är traditionellt inte de mest hektiska dagarna på året för stadens hotell och restauranger. Men i år väntas många besökare när Junior-VM i ishockey avgörs i Göteborg. Gothia Towers har 6500–7000 gästnätter som är direkt relaterade till JVM och vissa hotell som normalt stänger kommer att vara öppna.

Populärt med paketresor för fansen

Speciellt märkts intresset från hockeytokiga Kanada av. För fjärde gången arrangerar kanadensiska Destiny Tours paketresor till JVM i Sverige och i år har de sin största bokning någonsin med 1000 hockeyfans. Utöver matcherna i Scandinavium och Frölundaborg har de en rad aktiviteter planerade i Göteborg.

Vi kommer bland annat att ha guidade turer i stan, en lunchtur till skärgården som sålde slut snabbt och en populär ölvandring. Det blir också vårt största nyårsfirande någonsin, vilket vi ser fram emot. Sverige och Kanada har ett speciellt band genom hockeyn med alla fantastiska svenska spelare som varit i NHL. Både vi och våra gäster ser fram emot att JVM är tillbaka i Europa och att få uppleva Göteborg, säger John Carroll som är delägare av Destiny Tours.

På Göteborgs turistinformation, som är en del av Göteborg & Co, märks också intresset från kanadensarna av och flera hundra broschyrer har skickats över Atlanten, något som aldrig har hänt tidigare.

– Frågorna började komma tidigt. Mästerskapet börjar den 26 december, men många flyger in så de är i Göteborg redan den 24 eller 25 december. De vill då veta var de kan äta julmiddag och vad de kan uppleva. Vanligtvis har många restauranger stängt i juldagarna så det känns bra att flera väljer att hålla öppet i år, säger Ninna Kvarby, Teamledare på Göteborg & Co.

Efter att Göteborg & Co gått ut med förfrågningar till 275 restauranger över hela staden har ett tjugotal restauranger återkommit och meddelat att de håller öppet under jul.

Hotel Lorensberg öppnar speciellt för JVM
Några som normalt inte har öppet över jul och nyår är Hotel Lorensberg. När hotellet hörde att JVM skulle gå i Göteborg började funderingarna på att ändå ha öppet, och för ett och ett halvt år sedan kom de första förfrågningarna från Nordamerika.

– Vi tyckte det var kul när förfrågningarna kom in och bestämde att definitivt ha öppet i mellandagarna och över nyår. Nu slutar det med att vi kör på och har öppet hela tiden, även julafton och juldagen, alltså över hela helgerna. På julafton har vi 25 procent bokat men veckan efter ligger vi på 50–60 procents beläggning. Det är vi nöjda med, säger Kristofer Lind som driver Hotel Lorensberg.

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Det görs genom att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Göteborg & Co är moderbolag i klustret Turism, Kultur & Evenemang där Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater ingår. Göteborg & Co är en del av Göteborgs Stad.

Vepor och flaggor från handbolls VM blev till hjälp åt Göteborgs Stadsmission14.3.2024 11:15:50 CET | Pressmeddelande

Nästan 400 kuddar, täcken och mjukisdjur överlämnades till Göteborgs Stadsmission som ska skänkas vidare till personer i utsatthet. Överlämningen gjordes av Handbolls-VM 2023 AB tillsammans med Göteborg & Co, som låtit sy om vepor och flaggor från VM i handboll 2023. Händelsen markerar avslutningen på handbollsmästerskapen förra året och de hållbara samarbeten som präglat herrarnas och damernas VM.