SvD och E24 vinnare under The Power of Journalism Awards
The Power of Journalism Awards avgjordes under torsdagskvällen. Svenska Dagbladet tog hem priset i två av kategorierna – Best storytelling och Best innovative entry. Norska E24 tog hem priset i kategorin Best scoop.
The Power of Journalism Awards hyllar det bästa journalistiska arbetet inom Schibsted i tre kategorier: Best storytelling, Best innovative entry och Best scoop.
Den externa juryn beskrev årets nomineringar som de bästa någonsin, vilket understryker den enastående kvaliteten och betydelsen av alla de journalistiska insatser som lyfts fram i The Power of Journalism Awards 2023.
Efter en noggrann bedömning av juryn visades först tre finalister fram i varje kategori, för att sedan avslöja alla vinnarna.
Best storytelling: Dynastin, Svenska Dagbladet
Bidragsgivare: Jan Almgren, Adam Svanell, Hugo Lavett, Lovisa Lamm Nordenskiöld
Juryns motivering: “Med unik tillgång till människorna inom en av Sveriges mäktigaste affärsfamiljer lyckas Svenska Dagbladet skapa en berättelse som innehåller allt: död, droger, oäkta barn och miljonaffärer. Berättelsen är både gripande och spännande och håller greppet om lyssnaren – avsnitt efter avsnitt. Vinnaren har skapat en berättelse som tar oss in i hemliga rum och historier. Resultatet är en noggrant undersökt och välberättad journalistik som är lika beroendeframkallande som de allra bästa tv-serierna.”
– Jag är så glad och tacksam över all uppskattning vi har fått för den här poddserien, och att människor ser hur många bottnar det faktiskt finns i berättelsen om Jan Stenbecks barn, säger Adam Svanell från Svenska Dagbladet som är producent för Dynastin.
Övriga finalister i kategorin Bästa berättande var Aftonbladets “Fotbollsresan” och Stavanger Aftenbladets “Jakten på familiefaren”.
Best innovative entry: AI lyssnar på poddar – en ny typ av journalistik, Svenska Dagbladet
Bidragsgivare: Lisa Irenius, Madelaine Levy, Björn Barr, Liv Widell, Klara Ränk
Juryns motivering: “Vinnaren har använt ny teknik utan att glömma att journalistiken behöver en mänsklig hand. Med innovativa angreppssätt har årets vinnare förnyat och fördjupat den nya tidens kulturjournalistik.”
– Detta är ett fantastiskt erkännande till SvD och vårt arbete med att utveckla journalistiken de senaste åren, genom att bland annat satsa på starkt berättande, ljudjournalistik, visuell utgörning och att bryta ny mark, säger Lisa Irenius, nytillträdd chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet.
Övriga finalister i kategorin Bästa innovation var Aftenpostens “KI-genererte lydartikler” och VGs “VGina”.
Best scoop: Aksjeskandalen i norsk politikk, E24
Bidragsgivare: Balder Haarklou Jensen, Jørgen Indrøy Strømsnes, Gustav Johan Lindbäck, Jonatan Ree Nolet, Ragnhild Vartdal, Nora Rydne, Erik Tangen, hans Jørgen Myrvang Ro, Pål Solheimsnes, Anders Fjellberg
Juryns motivering: “När politiker med insiderkunskap utnyttjar systemet för aktiehandel skapar de möjligheter till stor ekonomisk vinning. E24 avslöjar hur ekonomiska regler systematiskt har brutits i toppen av det norska samhället. Med gedigen research avslöjar scoopet maktens arrogans. Vinnaren har här med skakat om saker genom att anta mottot "följ pengarna". Resultatet är chockerande och visar hur viktigt det är att det finns journalistik som granskar den högsta makten.”
– I höst har vi som Norges största affärstidning satt agendan med aktie-scoopet. Vi ser också att läsarna gillar vad de får. Med det starka team vi har i E24 kan jag lova flera viktiga och bra saker i framtiden, säger Lars Håkon Grønning, chefredaktör för E24.
Övriga finalister i kategorin Bästa scoop var Aftenpostens “Barna Norge Svikter” och Svenska Dagbladets “Spotify och gängpengarna”.
Den externa expertjury består av Olle Lidbom, marknads- och publicitetschef på Norstedts förlagsgrupp, Pia Rehnquist, journalist på Bonnier News Local, Lars Kristiansen på NRK, Kerstin Brunnberg, tidigare vd för Sveriges Radio och Karen Dolva, norsk interaktionsdesigner.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, kommunikationschef, Schibsted News Media. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan Lindbladh
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum