SvD och E24 vinnare under The Power of Journalism Awards
The Power of Journalism Awards avgjordes under torsdagskvällen. Svenska Dagbladet tog hem priset i två av kategorierna – Best storytelling och Best innovative entry. Norska E24 tog hem priset i kategorin Best scoop.

The Power of Journalism Awards hyllar det bästa journalistiska arbetet inom Schibsted i tre kategorier: Best storytelling, Best innovative entry och Best scoop.
Den externa juryn beskrev årets nomineringar som de bästa någonsin, vilket understryker den enastående kvaliteten och betydelsen av alla de journalistiska insatser som lyfts fram i The Power of Journalism Awards 2023.
Efter en noggrann bedömning av juryn visades först tre finalister fram i varje kategori, för att sedan avslöja alla vinnarna.
Best storytelling: Dynastin, Svenska Dagbladet
Bidragsgivare: Jan Almgren, Adam Svanell, Hugo Lavett, Lovisa Lamm Nordenskiöld
Juryns motivering: “Med unik tillgång till människorna inom en av Sveriges mäktigaste affärsfamiljer lyckas Svenska Dagbladet skapa en berättelse som innehåller allt: död, droger, oäkta barn och miljonaffärer. Berättelsen är både gripande och spännande och håller greppet om lyssnaren – avsnitt efter avsnitt. Vinnaren har skapat en berättelse som tar oss in i hemliga rum och historier. Resultatet är en noggrant undersökt och välberättad journalistik som är lika beroendeframkallande som de allra bästa tv-serierna.”
– Jag är så glad och tacksam över all uppskattning vi har fått för den här poddserien, och att människor ser hur många bottnar det faktiskt finns i berättelsen om Jan Stenbecks barn, säger Adam Svanell från Svenska Dagbladet som är producent för Dynastin.
Övriga finalister i kategorin Bästa berättande var Aftonbladets “Fotbollsresan” och Stavanger Aftenbladets “Jakten på familiefaren”.
Best innovative entry: AI lyssnar på poddar – en ny typ av journalistik, Svenska Dagbladet
Bidragsgivare: Lisa Irenius, Madelaine Levy, Björn Barr, Liv Widell, Klara Ränk
Juryns motivering: “Vinnaren har använt ny teknik utan att glömma att journalistiken behöver en mänsklig hand. Med innovativa angreppssätt har årets vinnare förnyat och fördjupat den nya tidens kulturjournalistik.”
– Detta är ett fantastiskt erkännande till SvD och vårt arbete med att utveckla journalistiken de senaste åren, genom att bland annat satsa på starkt berättande, ljudjournalistik, visuell utgörning och att bryta ny mark, säger Lisa Irenius, nytillträdd chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet.
Övriga finalister i kategorin Bästa innovation var Aftenpostens “KI-genererte lydartikler” och VGs “VGina”.
Best scoop: Aksjeskandalen i norsk politikk, E24
Bidragsgivare: Balder Haarklou Jensen, Jørgen Indrøy Strømsnes, Gustav Johan Lindbäck, Jonatan Ree Nolet, Ragnhild Vartdal, Nora Rydne, Erik Tangen, hans Jørgen Myrvang Ro, Pål Solheimsnes, Anders Fjellberg
Juryns motivering: “När politiker med insiderkunskap utnyttjar systemet för aktiehandel skapar de möjligheter till stor ekonomisk vinning. E24 avslöjar hur ekonomiska regler systematiskt har brutits i toppen av det norska samhället. Med gedigen research avslöjar scoopet maktens arrogans. Vinnaren har här med skakat om saker genom att anta mottot "följ pengarna". Resultatet är chockerande och visar hur viktigt det är att det finns journalistik som granskar den högsta makten.”
– I höst har vi som Norges största affärstidning satt agendan med aktie-scoopet. Vi ser också att läsarna gillar vad de får. Med det starka team vi har i E24 kan jag lova flera viktiga och bra saker i framtiden, säger Lars Håkon Grønning, chefredaktör för E24.
Övriga finalister i kategorin Bästa scoop var Aftenpostens “Barna Norge Svikter” och Svenska Dagbladets “Spotify och gängpengarna”.
Den externa expertjury består av Olle Lidbom, marknads- och publicitetschef på Norstedts förlagsgrupp, Pia Rehnquist, journalist på Bonnier News Local, Lars Kristiansen på NRK, Kerstin Brunnberg, tidigare vd för Sveriges Radio och Karen Dolva, norsk interaktionsdesigner.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Petter Ovander, kommunikationschef, Schibsted News Media. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan Lindbladh
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder



Länkar
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum