Schibsted

SvD och E24 vinnare under The Power of Journalism Awards

Dela

The Power of Journalism Awards avgjordes under torsdagskvällen. Svenska Dagbladet tog hem priset i två av kategorierna – Best storytelling och Best innovative entry. Norska E24 tog hem priset i kategorin Best scoop.

Alla vinnarna av The Power of Journalism Awards 2023 från Svenska Dagbladet och E24. Foto: Kilian Munch
Alla vinnarna av The Power of Journalism Awards 2023 från Svenska Dagbladet och E24. Foto: Kilian Munch

The Power of Journalism Awards hyllar det bästa journalistiska arbetet inom Schibsted i tre kategorier: Best storytelling, Best innovative entry och Best scoop. 

Den externa juryn beskrev årets nomineringar som de bästa någonsin, vilket understryker den enastående kvaliteten och betydelsen av alla de journalistiska insatser som lyfts fram i The Power of Journalism Awards 2023.

Efter en noggrann bedömning av juryn visades först tre finalister fram i varje kategori, för att sedan avslöja alla vinnarna.

Best storytelling: Dynastin, Svenska Dagbladet

Bidragsgivare: Jan Almgren, Adam Svanell, Hugo Lavett, Lovisa Lamm Nordenskiöld

Juryns motivering: “Med unik tillgång till människorna inom en av Sveriges mäktigaste affärsfamiljer lyckas Svenska Dagbladet skapa en berättelse som innehåller allt: död, droger, oäkta barn och miljonaffärer. Berättelsen är både gripande och spännande och håller greppet om lyssnaren – avsnitt efter avsnitt. Vinnaren har skapat en berättelse som tar oss in i hemliga rum och historier. Resultatet är en noggrant undersökt och välberättad journalistik som är lika beroendeframkallande som de allra bästa tv-serierna.”

– Jag är så glad och tacksam över all uppskattning vi har fått för den här poddserien, och att människor ser hur många bottnar det faktiskt finns i berättelsen om Jan Stenbecks barn, säger Adam Svanell från Svenska Dagbladet som är producent för Dynastin.

Övriga finalister i kategorin Bästa berättande var Aftonbladets “Fotbollsresan” och Stavanger Aftenbladets “Jakten på familiefaren”.

Best innovative entry: AI lyssnar på poddar – en ny typ av journalistik, Svenska Dagbladet

Bidragsgivare: Lisa Irenius, Madelaine Levy, Björn Barr, Liv Widell, Klara Ränk

Juryns motivering: “Vinnaren har använt ny teknik utan att glömma att journalistiken behöver en mänsklig hand. Med innovativa angreppssätt har årets vinnare förnyat och fördjupat den nya tidens kulturjournalistik.”

– Detta är ett fantastiskt erkännande till SvD och vårt arbete med att utveckla journalistiken de senaste åren, genom att bland annat satsa på starkt berättande, ljudjournalistik, visuell utgörning och att bryta ny mark, säger Lisa Irenius, nytillträdd chefredaktör och vd för Svenska Dagbladet.

Övriga finalister i kategorin Bästa innovation var Aftenpostens “KI-genererte lydartikler” och VGs “VGina”.

Best scoop: Aksjeskandalen i norsk politikk, E24

Bidragsgivare: Balder Haarklou Jensen, Jørgen Indrøy Strømsnes, Gustav Johan Lindbäck, Jonatan Ree Nolet, Ragnhild Vartdal, Nora Rydne, Erik Tangen, hans Jørgen Myrvang Ro, Pål Solheimsnes, Anders Fjellberg

Juryns motivering: “När politiker med insiderkunskap utnyttjar systemet för aktiehandel skapar de möjligheter till stor ekonomisk vinning. E24 avslöjar hur ekonomiska regler systematiskt har brutits i toppen av det norska samhället. Med gedigen research avslöjar scoopet maktens arrogans. Vinnaren har här med skakat om saker genom att anta mottot "följ pengarna". Resultatet är chockerande och visar hur viktigt det är att det finns journalistik som granskar den högsta makten.”

– I höst har vi som Norges största affärstidning satt agendan med aktie-scoopet. Vi ser också att läsarna gillar vad de får. Med det starka team vi har i E24 kan jag lova flera viktiga och bra saker i framtiden, säger Lars Håkon Grønning, chefredaktör för E24.

Övriga finalister i kategorin Bästa scoop var Aftenpostens “Barna Norge Svikter” och Svenska Dagbladets “Spotify och gängpengarna”.

Den externa expertjury består av Olle Lidbom, marknads- och publicitetschef på Norstedts förlagsgrupp, Pia Rehnquist, journalist på Bonnier News Local, Lars Kristiansen på NRK, Kerstin Brunnberg, tidigare vd för Sveriges Radio och Karen Dolva, norsk interaktionsdesigner.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Petter Ovander, kommunikationschef, Schibsted News Media. Telefon: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Vinnarna av Best storytelling - Dynastin, SvD. Foto: Kilian Munch
Vinnarna av Best storytelling - Dynastin, SvD. Foto: Kilian Munch
Ladda ned bild
Vinnarna av Best innovative entry - AI lyssnar på poddar, SvD. Foto: Kilian Munch
Vinnarna av Best innovative entry - AI lyssnar på poddar, SvD. Foto: Kilian Munch
Ladda ned bild
Vinnarna av Best scoop - Aksjeskandalen i norsk politikk, E24. Foto: Kilian Munch
Vinnarna av Best scoop - Aksjeskandalen i norsk politikk, E24. Foto: Kilian Munch
Ladda ned bild

Länkar

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.

Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye