Grönt ljus för 34,5 meter långa lastbilar – minskar utsläppen med 4–6 procent
Från den 1 december öppnar Trafikverket ett vägnät för 34,5 meter långa lastbilar vilket kommer att leda till effektivare transporter och minskad klimatpåverkan. Utsläppen väntas minska med mellan 4–6 procent från den tunga lastbilstrafiken. Långa lastbilar medför även att transportkostnaden minskar, vilket stärker näringslivets konkurrenskraft.
– Fördelarna med de längre lastbilarna är att det krävs färre lastbilar för att transportera samma mängd gods. Enligt våra beräkningar innebär detta att vi kan minska utsläppen från den tunga lastbilstrafiken med mellan 4 och 6 procent, säger Sandra Nordahl enhetschef på Trafikverket. Förändringen kommer också att medföra att logistikprocessen kan göras mer effektiv och att transportkostnaden minskar, vilket stärker näringslivets konkurrenskraft.
590 mil staliga vägar öppnas upp för långa lastbilar
Aktuellt vägnät består av ett huvudvägnät på cirka 450 mil väg och cirka 140 mil statliga anslutningsvägar som identifierats i samråd och dialog med de 160 kommuner som på något sätt berörs av det utpekade vägnätet. Totalt handlar det om cirka 590 mil statliga vägar som öppnas 1 december 2023. Utöver detta tillkommer även alla de kommunala anslutningsvägar som identifierats i samarbete med kommuner.
Planera omkörningen noggrant
Längre lastbilar innebär längre omkörningssträcka. Det har gjorts noggranna omkörningsstudier där man sett på hur mycket längre tid det tar att köra om längre fordon. Skillnaden är inte så stor. Det finns ingen generell ökad trafiksäkerhetsrisk kopplat till att fordonen blir nästan tio meter längre. Tvärtom, färre lastbilar i vägtrafiken innebär färre olyckor. Alla lastbilar som är längre 25,25 meter är försedda med skylt fram och bak på fordonet. Därmed kan trafikanterna förbereda sin eventuella omkörning.
Transportstyrelsen har tagit fram de tekniska föreskrifterna för de längre lastbilarna. Det handlar om att säkerställa trafiksäkerheten och att fordonen ska fungera på det utpekade vägnätet.
– Nu är den första etappen klar i vårt arbete. Två olika fordonskombinationer är godkända. Nu startar Transportstyrelsen en ny fas i föreskriftsarbetet för att kunna godkänna ytterligare kombinationer, säger Omar Bagdadi, utredare vid Transportstyrelsen.
Samverkan med kommuner, näringsliv och Transportstyrelsen – en framgångsfaktor
Det var efter en ändring i trafikförordningen som möjligheten öppnade sig att tillåta långa lastbilar på det svenska vägnätet. Sverige är föregångare och det är bara ett annat land, Finland, i Europa som hittills tillåtit de långa lastbilarna. Samarbetet mellan Trafikverket, näringsliv, 160 kommuner och Transportstyrelsen är en förutsättning för att kunna öppna upp vägnätet för 34,5 m långa lastbilar på ett bra sätt, där lastbilar får tillgång till start- och målpunkter utan att behöva lasta om längs vägen.
Nyckelord
Kontakter
För mer information
Sandra Nordahl, enhetschef, 010-125 41 20
Ulrika Karlsson, nationell press- mediestrateg, 070-762 39 54
Trafikverkets presstjänst, 0771-31 15 00, öppettider vardagar klockan 08.00-16.30
Bilder
Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
Trafikverkets tågplan för 2025 fastställd20.9.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
I tågplanen för nästa år samsas flera stora banarbeten med många tåg. 2025 innebär starten på stora banarbeten på järnvägen och det är av vikt att tågtrafiken störs så lite som möjligt. Längs Västra stambanan kommer trots omfattande arbeten mer än 70 procent av persontågen att gå under året.
Kostnaden för återuppbyggnaden av E6 Stenungsund lägre än väntat19.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Totalkostnaden för återuppbyggnaden av E6 efter skredet i Stenungsund beräknas bli 550 miljoner kronor. I summan ingår kostnaderna för återuppbyggnaden av E6 samt kostnader för åtgärder på omledningsvägnätet.
E4 förbifart Skellefteå tar form19.9.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Idag startar Trafikverket samrådet för E4 förbifart Skellefteå. Syftet är att presentera de korridorförslag som vi jobbar med och få in synpunkter på dessa.
Lyckat spårbyte på Malmbanan12.9.2024 11:21:57 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket fortsätter sitt arbete med att göra Malmbanan mer driftsäker och lättare att underhålla. Nyligen avslutades den första spårbytesetappen av två mellan Gällivare och Råtsi.
Malmbanan först ut med nytt signalsystem – etapp ett är inkopplad6.9.2024 09:15:37 CEST | Pressmeddelande
Sedan den 3 september körs tågtrafiken på sträckan norr om Gällivare och nästan hela vägen till Kiruna, med det nya signalsystemet ERTMS. Att införa ERTMS är en av flera ingående delar när järnvägen utvecklas för att bli mer tillförlitlig och punktlig.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum