Handelns framtidsförväntningar lyfte inte i november
Inget ljus i tunneln för handelns företag i november. Fortsatt ser butiker, e-handel och partihandel pessimistiskt på kommande tre månader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Nu går branschen in i julhandeln, som är av yttersta vikt för många handlare runt om i landet.

Månadens siffror innebär att den dystra trenden håller i sig. För 18:e månaden i följd ser svenska handlare negativt på kommande tre månader utifrån parametrarna försäljning, antalet anställda och lönsamhet. Detta då samtliga delsegment befinner sig under det neutrala värdet 100.
- Det är uppenbart att många av våra medlemsföretag, särskilt de mindre, på allvar är oroliga för vikande försäljning och lönsamhet på grund av vikande konsumtion. För många av dessa handlar det nu om att hålla sig ovan vattenytan. Nu stundar dock årets viktigaste handelshögtid, som vi hoppas ska ge en rejäl skjuts, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Dagligvaruhandeln får butikshandeln att lyfta.
Butikshandelns framtidsförväntningar denna månad ökar med 1,5 punkter, vilket ger ett indikatorvärde på 78,4. Månadens positiva siffror kan uteslutande härledas till dagligvaruhandeln, som är den delbransch som går mot strömmen och uteslutande ökar i månadens mätning. Situationen för sällanköpshandeln är motsatsen, där man ser mer pessimistiskt på såväl försäljning och lönsamhet, som möjligheten till att anställa.
- För sällanköpshandelns vidkommande är månadens Handelsbarometer väldigt dyster. Det är den del av handeln som drabbats absolut hårdast av det faktum att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det återstår att se huruvida handeln kommer att kunna erbjuda extrajobb i den omfattning som vanligtvis sker. Vi fortsätter påminna regeringen om att sänkta arbetsgivaravgifter borde vara högt upp på dagordningen, säger Sofia Larsen.
E-handeln tror på minskad försäljning
Även e-handeln sjunker i månadens Handelsbarometer. En minskning med 3,6 punkter medför ett nytt indikatorvärde på 83,7. Största orosmolnet för delbranschen är försäljningen, vilken man tror kommer minska markant.
- E-handeln har precis lämnat Black Week bakom sig, och veckan i kombination med den stundande julhandeln är extremt viktig för delbranschen. Vi ser fortsatt hur företag med exponering mot utlandet går förhållandevis bra. Problemet ligger i att många mindre, inhemska e-handlare, upplever såväl vikande försäljning som avtagande lönsamhet, avslutar Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Försiktig ljusning i handeln22.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Framtidstron inom handeln fortsätter att stärkas. Dagligvaru- och partihandeln ser nu positivt på kommande tre månader, medan sällanköpsvaruhandeln fortsatt präglas av en något mer dämpad syn på framtiden. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer.
Ingen tydlig juleffekt i modehandeln hittills19.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Förväntningarna på en tydlig uppgång i försäljningen i samband med årets julhandel har hittills inte infriats. Nya siffror från Svensk Handels Stilindex Julspecial visar att försäljningen inom modehandeln minskade under inledningen av december.
Stark novembermånad för e-handeln19.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för november månad till 18,5 miljarder kronor. Det är en ökning med 3 procent jämfört med samma månad förra året.
Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Julhandeln är inne i sin mest intensiva fas, och runt om i landet sitter fortfarande människor och funderar på vad man ska ge bort till nära och kära i jul. Svensk Handel kan med nya siffror nu visa vad såväl barn som vuxna helst av allt vill se under granen.
Rekordökning av fakturabedrägerier16.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Under 2025 har antalet publiceringar på Svensk Handels Varningslista hittills ökat med 125 procent mot föregående år. Vanligast är en ny typ av sofistikerad kapning med internationell anknytning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
