M Sverige

En majoritet kör utan att tända bakljusen

Dela

Många bilister vet inte om att de kör med släckta bakljus, vilket medför allvarliga trafiksäkerhetsrisker enligt en ny svensk studie. Trots att tända bakljus ger bättre synlighet och minskar risken för trafikolyckor gör EU-regler det numera möjligt för bilar att framföras med släckta bakljus på våra vägar under dagtid. Riksförbundet M Sverige uppmanar bilister att kontrollera bilens belysning.

– Anta inte att bakljusen är tända. Så fort det till exempel har börjat regna eller kommit dimma måste ljuset ofta ändras manuellt. I många vanliga bilmodeller reagerar bilens automatiska sensor bara vid ordentligt mörker, som i en tunnel, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.

I den nya studien Bakljus i dagsljus har Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, uppmätt att hela 59 procent av observerade bilister körde med släckta bakljus under dagtid. I undersökningen konstateras också att passerande bilar höll ett längre säkerhetsavstånd till bilar med tända bakljus, än till fordon med släckta bakljus.

– Den som är det minsta osäker bör lägga ett par minuter på att sätta sig in i hur lamporna på den egna bilen fungerar. Det är en liten insats, men som kan göra stor skillnad för att förhindra olyckor. Sen kan man förstås ha som vana att alltid köra med belysningen i ett läge där bakljusen är tända, säger Heléne Lilja.

Syftet med EU-reglerna om bilbelysningen, kallade daytime running lamps, DRL*, som infördes 2011 är att spara energi och därmed bränsle. Belysning med svagare strömstyrka än halvljuset innebär att mindre effekt krävs från bilens generator och motor, även om behovet har kommit att minska i takt med att biltillverkare bytt ut traditionella glödlampor till energisnål led-teknik.

Tidigare gällde i Sverige halvljuslagen, som innebar att bilar alltid, även i dagsljus, skulle ha halvljus eller varselljus tända under färd, både baktill och framtill. Släckta bakljus gör att fordon blir mindre synliga i trafiken och ökar risken för kollisioner, inte minst i samband med regn, dimma eller snörök.

– Myndigheterna och fordonsindustrin bör arbeta tillsammans för att öka medvetenheten om dessa risker och införa åtgärder för att minska antalet fordon med släckta bakljus på vägarna. Svenska politiker bör på EU-nivå verka för att ändra lagstiftningen, säger Heléne Lilja.

Nyckelord

Kontakter

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye