Ett samarbete mitt i prick – Volkswagen blir partner till Svenska Skidskytteförbundet

Inför årets säsong har Volkswagen i Sverige och Svenska Skidskytteförbundet tecknat ett avtal om samarbete. Volkswagen blir officiell bilpartner till det framgångsrika landslaget och kommer att förse Skidskytteförbundet med bilar.

Volkswagen blir officiell bilpartner till det framgångsrika landslaget i skidskytte. Foto: Per Danielsson

Volkswagen och Svenska Skidskytteförbundet har i flera år haft ett samarbete via Volkswagens återförsäljare Berners i Östersund. Nu tas steget till ett större samarbete.

– Vi är väldigt stolta över det nya partnerskapet med Svenska Skidskytteförbundet, där ledare och åkare står för den typ av värden som vi också vill förmedla i vår kommunikation. Ett sådan värde är hållbarhet. Redan idag åker flera aktiva en elbil från Volkswagen och detta vill vi förstås utveckla vidare så att ännu fler kan köra till träningar och tävlingar i våra säkra elbilar, säger Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen.

– För oss är det mycket värdefullt att vår verksamhet kan färdas på ett tryggt och säkert sätt, året runt. Där känner vi att Volkswagen verkligen bidrar till vår verksamhet, säger Rikard Grip, generalsekreterare på Svenska Skidskytteförbundet.

– För mig känns det självklart att tänka hållbart och därmed välja en elbil för mina resor, säger Elvira Öberg, en av alla stjärnor i landslaget. Jag kör redan en ID.5 och är väldigt nöjd med den.

Samarbetet kommer dessutom att innebära delaktighet i lokala svenska tävlingar och aktiviteter hos Volkswagens återförsäljare runt om i landet för att ytterligare öka intresset för skidskytte.

– Skidskytte är en riktigt spännande sport att följa både live och på TV. Det ska bli jätteroligt att göra vad vi kan för att heja fram de svenska stjärnorna när de jagar nya framgångar i spåren och på skjutvallen. Vi önskar dem ett stort lycka till! säger Carl Sundstedt.

Världscupen i skidskytte inleds med tävlingar i Östersund 25 november – 3 december. En av säsongens stora höjdpunkter är VM i Tjeckien 7-18 februari 2024.

Volkswagen blir officiell bilpartner till det framgångsrika landslaget i skidskytte. (Foto: Per Danielsson)
Samarbetet innebär också delaktighet i lokala svenska tävlingar och aktiviteter hos Volkswagens återförsäljare. (Foto: Per Danielsson)
Redan idag åker flera aktiva en elbil från Volkswagen.
Redan idag åker flera aktiva en elbil från Volkswagen. (Foto: Per Danielsson)

År 2022 levererade Volkswagen 4,56 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 33 712 nya personbilar under 2022, vilket gav en marknadsandel på 11,7 procent. Av dessa var 37,5 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil även 2022. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 13,3 procent. Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7, ID. Buzz, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon Shooting Brake, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok. Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Ice Race i Zell am See: Volkswagen bjöd på en första glimt av nya Golf R29.1.2024 10:16:12 CET | Pressmeddelande

Volkswagen inledde jubileumsåret för Golf på ett sportigt och spektakulärt sätt vid helgens Ice Race i Zell am See, Österrike. Nya Golf, som lanseras i år för att markera modellens 50-årsjubileum, hade sin publika premiär vid det traditionella motorsportevenemanget på snö och is. Volkswagen gav också en första glimt av sin sportigaste modell: Golf R – kamouflerad, med fyrhjulsdrift och omisskännligt R. Den svenske motorsportstjärnan Johan Kristoffersson fick möjlighet att testa bilen under Ice Race. Nya Golf R har världspremiär i mitten av 2024.

Världspremiär för nya Volkswagen Golf – mer attraktiv, intelligent och effektiv än någonsin24.1.2024 09:09:22 CET | Pressmeddelande

Modellen Golf fyller 50 år i år och Volkswagen presenterar nu en uppdaterad version av sin bästsäljare för att fira jubileet. Kunderna kan beställa nya Golf om bara några veckor. Nya Golf har uppdaterats med nya generationens infotainmentsystem, ett mer intuitivt manövreringskoncept, en skarpare front- och bakpartidesign samt effektiva drivlinor. Till dessa hör två laddhybrider med en utökad räckvidd med enbart eldrift på upp till cirka 100 kilometer. Dessutom pryder en belyst Volkswagen-logotyp fronten för första gången på en Golf.