Fler ofrivilligt hemmaboende unga vuxna i Storgöteborg

Nästan var fjärde ung vuxen bor kvar hemma hos sina föräldrar i Storgöteborg. Det är en ökning jämfört med senaste undersökningen. Två av fem unga uppger också att de fått ekonomisk hjälp det senaste året.  Hyresgästföreningens återkommande rapport Unga Vuxnas boende visar på en mycket pressad situation för landets unga.

Hyresgästföreningen

– Det är oroväckande att ungas boendesituation inte blir bättre. Unga har inte bara svårt att hitta boende utan kan också bli utsatta för trakasserier, oseriösa hyresvärdar, ockerhyror eller tvingas bo kvar hemma. Nu måste politikerna börja se allvaret och ta ansvar, säger Beatrice Klein, bostadspolitisk strateg på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Sedan 1997 har Hyresgästföreningen vartannat år släppt en rapport om unga vuxnas boende. Rapporten visar på en mycket pressad situation för unga vuxna mellan 20 och 27 år i Storgöteborg:

• 24 procent av unga vuxna bor hemma hos föräldrar, cirka 25 500 personer.
  • 76 procent är ofrivilligt hemmaboende och vill bo på annat sätt, cirka 19 000.
  • 34 procent oroar sig för att inte hitta något boende i framtiden.
  • 38 procent tvekar inför att bilda familj på grund av läget på bostadsmarknaden.
  • Fler vill bo i hyresrätt, andelen som vill bo i första hand hyresrätt har ökat från 17 till 23 procent på två år.

­­– Vi ser att unga tvingas bo kvar hemma inte minst i kommunerna runt om Göteborg. Unga tvekar inför att flytta till annan ort eller bilda familj på grund av bostadsmarknaden. Det blir ett problem för hela samhället när ungas boendesituation påverkar deras val och framtidstro. För att vända utvecklingen krävs kraftfulla åtgärder från politiken, säger Beatrice Klein.

Hyresgästföreningen anser att politikerna måste agera och kräver tre åtgärder:

1. Bostadsförmedling efter behov, inte bara kötid. Kommunala bostadsförmedlingar förmedlar merparten av de lediga lägenheterna efter antal år i kön, vilket missgynnar unga. Hyresgästföreningen anser därför att lagen måste ändras och tillåta att en större del fördelas efter behov, där exempelvis de utan bostad prioriteras.

2. Stärk bostadsbidraget. Nu krävs en rejäl förstärkning av bostadsbidraget, som halkat efter i trettio år, för att på riktigt stödja landets unga vuxna.

3. Förmånliga bygglån. Medan förändringar i bostadskön och stärkt bostadsbidrag skulle ge effekt för landets unga nu direkt så är det inte lösningen på landets problem med bostadsbrist. Fler bostäder måste byggas till rimliga priser. Regeringen kan inte längre vänta och se, nu krävs kraftfulla satsningar. Byggandet måste stöttas genom förmånliga bygglån och ett tillfälligt investeringsstöd, annars kommer bostadsbristen att förvärras.

Storgöteborg består av kommunerna Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungälv, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Öckerö, Partille, Stenungsund och Tjörn.

Du hittar rapporten på: https://www.hyresgastforeningen.se/unga-vuxna/