Edshus vill få igenom hyreshöjningar på 9,3 procent

Edshus kallar Hyresgästföreningen till förhandling med ett krav på 9,3 procent i hyreshöjning vilket Hyresgästföreningen anser är bortom all rimlighet.

Förhandlare, Hyresgästföreningen
Förhandlare, Hyresgästföreningen Inga restriktioner

Nu drar förhandlingen ingång mellan kommunägda Edshus och Hyresgästföreningen.  Bostadsbolaget har aviserat att man vill höja hyrorna med 9,3 procent från årsskiftet.

De 465 hyreshushållen representeras av Hyresgästföreningen som anser att kravet är bortom all rimlighet och menar att bostadsbolaget måste vara beredd på sjunkande marginaler. Det är den verklighet som gäller för hyresgästkollektivet och många andra företag när det är tuffa tider.

– Vi befinner oss i en levnadskostnadskris av en sådan magnitud som vi inte sett på flera decennier. Hyresgästerna i Dals-Ed har fått se sina ekonomiska marginaler kapade av drastiskt höga priser och svag löneutveckling jämfört med inflationen. Förra året tog även hyresgästerna ett stort ansvar genom historiskt höga hyreshöjningar. Edshus krav tar inte hänsyn till hyresgästernas svåra situation och är inte heller motiverat utifrån bolagets faktiska kostnadsutveckling, kommenterar Hyresgästföreningens förhandlingsledare, Roshan Yigit.

Edshus krav skulle för en genomsnittstvåa på 60 kvadratmeter innebära att hyran går upp
506 kronor i månaden eller 6 072 kronor per år, det vill säga mer än en extra månadshyra.

Hyresgästföreningens initiativ till medling gav resultat – hyrorna klara hos 30 privata fastighetsägare i Mark och Bollebygd28.2.2024 11:10:36 CET | Pressmeddelande

I februari blev det känt att Fastighetsägarna GFR valde att ansöka om att en skiljeman skulle avgöra hyreshöjningen för de fastigheter i Bollebygd och Mark som organisationen förhandlar. Som svar på detta begärde Hyresgästföreningen att medling skulle genomföras. Efter medlingen har parterna kommit överens om årets hyreshöjning.