Lidl Sverige återkallar frysta hallon, Freshona

Lidl Sverige återkallar frysta hallon av varumärket Freshona. Efter en rutinmässig analys av produkten har Salmonella hittats i en begränsad batch.

Lidl Sverige återkallar frysta hallon från varumärket Freshona.

Samtliga berörda produkter är bortplockade ur butik och livsmedelskedjan uppmanar alla kunder som köpt de frysta hallonen att lämna tillbaka produkten till butik. Förpackningar med det berörda bäst före-datumet 05.09.2025 Lot:050923 VR har sålts i Lidl Sveriges samtliga butiker. Salmonella utgör ingen risk om livsmedlet hettats upp till minst 70 grader.

Återkallandet berör produkten:
Artikel: Frysta hallon
Förpackningsstorlek: 500 g
Märke: Freshona:
Bäst före-datum: 05.09.2025
Batch: Lot: 050923 VR

Lidl Sverige beklagar och ser allvarligt på det inträffade. Vi utreder ärendet tillsammans med leverantören och myndigheter. Konsumenter som köpt varan är välkomna att returnera den till inköpsplatsen, eller till närmaste Lidl-butik. Kunderna får pengarna tillbaka, även utan uppvisande av kassakvitto.

Fakta Lidls kvalitetskontroller
Förutom att Lidl Sveriges leverantörer är certifierade med IFS (International Featured Standard), BRC (British Retail Consortium) eller FSSC 22000 (Foundation Food Safety System Certification), utför Lidl Sverige regelbundna oanmälda kontroller på plats hos leverantörer (genomförs av ackrediterade institut). Vi går längre än vad lagstiftningen kräver och testar dessutom alla produkter i externa ackrediterade laboratorier för att säkerhetsställa att våra produkter uppfyller högsta kvalitet.

Vid övriga frågor (kundtjänst)

Tel:020-190 80 70

Om oss

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Matriket manifesterar betydelsen av svenskt27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Matriket är idag det varumärke som har det bredaste sortimentet med enbart produkter Från Sverige. Under mars sänker Lidl priset på alla Matriket-produkter med minst 20 procent för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel. Ett år efter lanseringen av Lidl Sveriges varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment – allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Lidls falukorv väcker barndomsminnen – Bäst i test!6.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Lidl Sveriges falukorv från det egna varumärket Matriket får i en ny testbedömning högst betyg och tilldelas utmärkelsen bäst i test. Testet, utfört av en panel om tio deltagare, gjordes på ett urval av korvar från olika livsmedelskedjor. Lidl Sveriges falukorv från det egna märket Matriket gick hem hos hela panelen med fina omdömen som ”Smakade som jag minns att falukorv smakade när jag var barn”.

Lidl Sverige skänker 424 839 kr till Sveriges Stadsmissioner1.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Som en del av julkampanjen under november och december hade Lidl Sverige en tillfällig artikel i sitt sortiment, närmare bestämt en gosig tvättbjörn, till försäljning i samtliga av livsmedelskedjans 205 butiker. Lidl Sverige beslutade att skänka alla försäljningsintäkter från tvättbjörnen vidare och nu står det klart att hela 424 839 kr går till Sveriges Stadsmissioners verksamhet runtom i landet. Gåvan kommer att vara öronmärkt för att stödja barnfamiljer i utsatthet.