SBAB har nöjdast kunder för femte året i rad

För femte året i rad har SBAB nöjdast kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som idag presenterar sin årliga fokusstudie om kundnöjdhet för bolån och fastighetslån.

När det gäller bolån till privatpersoner får SBAB betyg 73,8 vilket är långt över branschsnittet på 65,5. För fastighetslån är det sjätte året i rad som SBAB har högst kundnöjdhet med ett betyg på 73,5 vilket kan jämföras med branschsnittet på 68,7.

– Vi är otroligt stolta över att ännu en gång ha Sveriges nöjdaste kunder för både bolån och fastighetslån. Det här året har varit tufft för många hushåll och företag med hög inflation och kraftiga räntehöjningar. I dessa oroliga är det särskilt viktigt att vara tillgänglig, ge goda råd och bra service. Det tror jag har varit en stark bidragande faktor till det fina betyg som våra kunder ger oss, säger Mikael Inglander, VD på SBAB.

I årets rapport pekar SKI på att frågor kopplade till förtroende blivit viktigare. En banks image och att de varit med länge i branschen har blivit viktigare vid val av leverantör. En annan parameter som har ökat handlar om huruvida man har varit kund sedan tidigare. Men det allra viktigaste vid valet är bra service och därefter kommer frågan kring räntor och avgifter.

– När en kund kontaktar oss får de alltid hjälp av en licensierad rådgivare, vilket garanterar en hög expertis och snabb handläggning. Vår ambition är att det ska vara tryggt och enkelt att vara kund hos oss, säger Mikael Inglander.

Enligt SKI utmärker sig SBAB för att det är enkelt att bli och vara kund i banken och för bra funktionalitet kring digitala tjänster.

Om Svenskt Kvalitetsindex

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) är ett oberoende undersökningsföretag som genomför kund- och medarbetarstudier.

Om undersökningen

Datainsamlingen från Svenskt Kvalitetsindex pågick under oktober och november 2023. Totalt samlades ca 5500 intervjuer in.

Läs mer om SKI:s Branschundersökning  här

Om SBAB

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och mäklarguiden Hittamäklare är en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för bolån och boendeekonomi utan krångel. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 571 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 september 2023). SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, hittamaklare.sefacebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank

”Snart till salu” gynnar mäklare och säljare – på köparnas bekostnad12.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Förmarknaden för bostäder växer när allt fler objekt läggs ut som ”snart till salu”. Enligt en ny undersökning bland landets storstadsmäklare drivs utvecklingen främst av att säljarna vill prova marknaden men endast är beredda att flytta om de får ett riktigt bra bud. Att säljarna kan minimera tiden mellan köp och försäljning uppges vara ytterligare ett skäl. Ett annat att det är ett sätt för mäklarna att knyta till sig osäkra säljare. Vinnarna tycks därmed vara säljare och mäklare. Köpare däremot får jobba hårdare då det krävs en mer aktiv insats nu för att hitta en ny bostad.

Temperaturen kryper uppåt på bostadsmarknaden – men långt kvar till normal vårvärme11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

SBAB/Booli:s indikator Bomarknadstempen för mars visade fortsatt stigande temperatur på bostadsmarknaden. Liksom i februari drevs temperaturökningen i huvudsak av kortare försäljningstider. Läget är dock sammantaget alltjämt kyligt i Sverige som helhet liksom i alla tre storstadsområdena. Ett fortsatt mycket stort utbud och många återpubliceringar av annonserna gör att den normala vårvärmen på bostadsmarknaden låter vänta på sig. Villamarknaden är något mindre kall än den för lägenheter.

Så ser svenskarnas drömmar om fritidshus ut – skärgård, vatten och året-runt-standard10.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Ett lättskött hus nära vattnet som går att utnyttja året runt. Ja, så ser önskelistan ut för fritidshus enligt en ny undersökning från SBAB. Intressant nog finns vissa könsskillnader i prioriteringarna. Män värderar modern standard med diskmaskin och vattentoalett högre än kvinnor, de sätter även högre värde på att huset ligger avskilt och privat. Kvinnorna däremot, prioriterar närheten till sin vanliga bostad och en trädgård, högre än män.

70 procent av mäklarna tror på ökad efterfrågan på bostäder28.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges storstadsmäklare tror på en starkare efterfrågan på bostäder under årets andra kvartal. Senast optimismen var i närheten av så stor var inför det första kvartalet av 2020, före pandemin. Dessutom tror nästan hälften av mäklarna på stigande bostadspriser vilket är den högsta andelen på tre år, enligt SBAB:s undersökning Mäklarbarometern. De främsta skälen till våryran på bostadsmarknaden är sannolikt ett uppdämt behov av att flytta och en tro på en lägre styrränta.