RAPPORT: Åtgärder för ökat bostadsbyggande - potential för olika reformförslag

Byggföretagen har låtit Evidens analysera regelverk som håller tillbaka bostadsbyggandet för att hjälpa politiken prioritera vilka reformer som gör störst skillnad. - Lättade amorteringskrav, friare hyressättning i nyproduktion och ändrade presumtionsregler är åtgärderna som ger mest effekt på kort sikt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Catharina Elmsäter-Svärd,  vd för Byggföretagen.
Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Nyproduktionen av bostäder faller kraftigt. Evidens har analyserat sju åtgärder som samtliga ger positiva effekter på bostadsbyggandet. Reformerna som ger mest effekt på kort sikt är lättade amorteringskrav, friare hyressättning i nyproduktion och ändrade presumtionsregler.

- Det här är åtgärder som varken driver inflation eller innebär stora kostnader för statskassan. De går dessutom att genomföra snabbt, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Analysen visar att efterfrågan på bostadsrätter ökar med 30 procent redan 2024 med en procent lägre amorteringskrav. Efterfrågan skulle mer än fördubblas fram till 2026 och uppgå till 25 000 bostadsrätter. Det kan jämföras med att det totala bostadsbyggandet av både bostadsrätter, hyresrätter och småhus bedöms understiga 25 000 bostäder 2024 om inget görs. För hyresrättsbyggandet skulle fri hyressättning i nyproduktion och ändrade presumtionsregler öka investeringsviljan.

- Kommunerna måste dock inse att markpriserna behöver komma ner till rätt nivåer för att möta en ny verklighet. Rapporten visar att marknadsmässiga priser i många kommuner nu är negativa, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

De områden som analyserats är:

• Liberalisering av amorteringskrav
  • Förändrade regler för presumtionshyressättning
  • Fri hyressättning i nyproduktionen
  • Förändring av ränteavdragsbegränsningarna för företag
  • Kortare ledtider i planprocessen
  • Bättre lånemöjligheter för äldre och startlån för förstagångsköpare
  • Kommuners följsamhet mot fallande byggrättsvärden och därmed ändrade markpriser

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Pressinbjudan: Så kan samverkan mellan kommunen och byggbranschen förbättras.19.4.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

På måndag den 22 april besöker bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagens vd Catharina Elmsäter-Svärd Linköping för att ta del av den lokala byggbranschens förutsättningar. Dagen inleds med besök vid utbyggnaden av Ullevileden, som är en viktig del i förberedelserna för Ostlänken, samt besök vid Folkungavallen, som är ett helt nytt kvarter i Linköpings innerstad.

Slopat överskottsmål frigör 500 miljarder till investeringar i infrastruktur17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den ekonomiska ramen för Trafikverket behöver uppgå till minst 96 miljarder kronor per år under perioden 2026 till 2037. Det framgår av Byggföretagens yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen. - Kommande decennium behövs mångmiljardsatsningar för att komma till rätta med hela underhållsskulden på vägsidan och för att möjliggöra ett visst återtagande av eftersatt järnvägsunderhåll, säger Johan Deremar, nationalekonom, Byggföretagen.