Fastighetsägarna GFR kräver 12 procent i hyreshöjning i Partille och Lerum

Från 1 april 2024 vill Fastighetsägarna GFR höja hyran med 12 procent för hyresgäster i Partille och Lerum. Ett krav som Hyresgästföreningen tycker är helt orimligt.

Hyresförhandlingarna rör cirka 470 hushåll i Lerum och cirka 430 hushåll i Partille som bor hos privata fastighetsägare som branschorganisationen Fastighetsägarna GFR företräder i hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen.

­– Det är ett helt orimligt krav som inte tar hänsyn till hyresgästerna som har drabbats hårt av den ekonomiska situationen med ökade kostnader, säger Tony Petrov, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Både 2023 och 2024 års hyresförhandlingar har präglats av ett tufft ekonomiskt läge med hög inflation och ökade levnadskostnader. 2023 tog hyresgästerna ett stort ansvar och hyreshöjningen blev också den högsta på 30 år.

– Fastighetsägarna behöver nu ta ett större ansvar. Fastighetsägarna har haft en lång period av väldigt lönsamma tider bakom sig och kan inte förvänta sig att hyresgästerna nu ska stå för hela notan när kostnaderna ökar, säger Tony Petrov.

Tony Petrov, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.