Analys: allvarliga brister i utveckling och underhåll av skogsbilvägar
Skogsbilvägarna i landet har försämrats under de senaste 30 åren. Tyngre fordon, mindre underhåll, dålig samordning och klimatförändringarna är några orsaker visar en nulägesanalys från Skogsstyrelsen. Därför krävs nu många åtgärder för att rusta upp ett vägnät som har stor betydelse för bland annat skogsbruk, näringsliv, turism och friluftsliv över hela landet.

Landets cirka 21 000 mil skogsbilvägar har stor betydelse för inte bara skogsbrukets möjlighet att få fram råvara till rimlig kostnad, utan även för ett flertal andra näringsgrenar och för rekreation och friluftsliv. Vägnät och organisationer kring skogsbilvägar och enskilda vägar skapar arbetstillfällen och intäkter lokalt i hela landet. Att de enskilda vägarna sköts och underhålls till rätt standard är avgörande för effektivitet och lönsamhet i skogsbruket.
Trots vägarnas stora betydelse har Skogsstyrelsen tillsammans med andra aktörer i en ny nulägesanalys identifierat en lång rad brister som behöver åtgärdas.
– Ska hjulen fortsätta snurra i hela landet så behöver vi fungerande och robusta skogsbilvägar, men tyvärr ser vi i vår analys att det finns stora brister som behöver åtgärdas. Därför behövs nu en bredd av åtgärder tas fram för att inte skogsbilvägarna ska bli en flaskhals i samhället, säger Stefan Gunnarsson, vägspecialist på Skogsstyrelsen.
En lång rad brister
Några exempel på brister som den nya rapporten pekar ut är:
- Skogsbilvägarnas geometriska standard har försämrats under de senaste 30 åren. Det svenska vägnätet lider av en generell underhållsskuld.
- Fordonens tyngd och storlek innebär en betydande ökning av slitage på väg och broar. Det eftersatta underhållet och bärighetsnedsättningar beräknas öka.
- Det saknas idag en helhetsbild över det lågtrafikerade vägnätets status samt de olika aktörernas ansvar, krav och behov.
- Det saknas en ansvarig myndighet som följer upp och driver utvecklingen
- Det finns ingen uttalad gemensam standard inom skogsbruket för nybyggnation och upprustning av skogsbilvägar.
- Klimatförändringarna ställer högre krav på vägnätet men också på kunskap och förebyggande åtgärder, inte minst på säsongsmässiga bärighetsvariationer, störtregn och avrinningsproblematik.
Första förslag på åtgärder
Utifrån rapporten fortsätter nu arbetet med att ta fram branschgemensamma strategier och åtgärder för det lågtrafikerade vägnätet för att nå målen inom ramen för den samverkansprocess för skogsproduktion som initierades redan 2017. Redan nu pekas några möjliga åtgärder ut:
- Utveckling av vägdata är angeläget för effektiv ruttning och logistikplanering, detta gäller inte minst framkomligheten på broar för tunga fordon.
- Utvecklad projektering vid nybyggnation med avseende på linjeföring, tillgång på bra material, dränering, lutning och vattenpassager
- Utvecklade normer och riktlinjer för underhållsåtgärder
- Ökad samverkan mellan fastighetsägare.
Mer information:
Stefan Gunnarsson, vägspecialist, Skogsstyrelsen, 0278-356 71, stefan.gunnarsson@skogsstyrelsen.se
Presstjänst: 036-35 94 91, pressjour@skogsstyrelsen.se
Vår presstjänst är tillgänglig vardagar kl. 8.00–16.30
Dokument
Följ Skogsstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skogsstyrelsen
Ny karta minskar risken för skador på vatten vid skogsbruk7.4.2025 07:38:37 CEST | Pressmeddelande
Nu kan skogsägare och övriga skogsbruket lättare bedöma riskerna för en försämrad vattenkvalitet i samband med till exempel avverkning och andra åtgärder i skogen. Idag sjösätter Skogsstyrelsen den nya Skogsvattenkartan som visar hur en åtgärd kan påverka vattnet och därmed guida skogsägaren till en bättre hänsyn. Kartan är också ett stöd vid återvätning.
Skaderapport: skogar i södra Sverige hårt ansatta av torka3.4.2025 07:50:57 CEST | Pressmeddelande
Skogar i främst södra Sverige lider av återkommande torka, något som accelererade med den torra sommaren 2018. Träden har ännu inte återhämtat sig och har svårt att komma i gång med tillväxten på flera håll. Det visar årets skogsskaderapport för 2024 från Skogsstyrelsen.
Första uppföljningen: långt kvar till en klimatanpassad skog13.3.2025 07:37:28 CET | Pressmeddelande
Det krävs mer insatser för att klimatanpassa skogen och skogsbruket i Sverige. Det visar den första fördjupade uppföljningen som Skogsstyrelsen har gjort. Av de 12 delmål som sattes upp för fem år sedan, är det fyra som helt eller delvis uppnåtts.
Intrångsersättningar ovan fjällnära fortsätter öka samtidigt är intresset fortsatt stort för formellt skyddad skog4.2.2025 09:37:45 CET | Pressmeddelande
Under 2024 betalade Skogsstyrelsen ut nästan 324 miljoner kronor i ersättningar till markägare som nekats avverka i fjällnära områden på grund av höga naturvärden. Det är en fortsatt ökning sedan 2020. Samtidigt var den areal som det bildades formellt skydd för under 2024, den lägsta sedan 1996 trots stort intresse för formellt skydd.
Omfattande skador i Norra Jämtland efter stormen, 17-18 januari3.2.2025 13:55:23 CET | Pressmeddelande
Stora delar av Norra Sverige har påverkats av ovädret som drog fram under den 17-18 januari. Mest drabbat är nordvästra Jämtland. En preliminär bedömning är att cirka 100 000 kubikmeter volym skog har skadats i stormen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum