Benny Marcel utsedd till ny ordförande för Riksteatern

Idag, 7 december, utser regeringen Benny Marcel till ny ordförande för Riksteatern. Benny Marcel har lång erfarenhet av internationellt arbete med inriktning på bistånd och mänskliga rättigheter och har de senaste 25 åren varit verksam inom konst- och kulturområdet. 1 januari 2024 tar Benny Marcel över ordförandeposten och efterträder Karin Thomasson.

– Det är en stor glädje för mig att få regeringens uppdrag att som ordförande leda Riksteaterns styrelse. Att fortsätta att utveckla visionen att erbjuda högkvalitativ scenkonst för alla - överallt, ska bli både roligt och spännande. Och att få lära känna hela denna folkrörelse är något jag ser mycket fram emot, säger Benny Marcel.

Benny Marcel har en mångfacetterad bakgrund i internationellt arbete med inriktning på bistånd och mänskliga rättigheter med uppdrag i Mellanöstern, Sydamerika och Sydostasien. Han var under 6 år Europachef för Rädda Barnen.

Sedan 1999 har han innehaft ledande roller inom konst och kulturområdet på lokal, regional, nationell och internationell nivå. Marcel kommer senast från Nordisk Kulturfond där han under dryga åtta år arbetade som direktör för Nordisk Kulturfond.

– Riksteatern når varje år närmare en halv miljon människor över hela landet och har idag runt 40 000 medlemmar. Då jag växelbor på en mindre ort ser jag värdet av hur en kvalitativ kulturverksamhet förändrar en plats. Jag är själv medlem i Voxndalens riksteaterförening. Att genom scenkonst få andra och nya perspektiv på samhället och tillvaron berikar, säger Benny Marcel.

– Jag ser fram emot att arbeta med Benny Marcel för att tillsammans sprida högkvalitativ scenkonst över hela Sverige. Han kommer att tillföra erfarenheter, kunskap och nya perspektiv till Riksteatern, säger Susanna Dahlberg, vd för Riksteatern.

Foto : Peter Hoelstad

Om oss

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Susanna Dahlberg är vd för Riksteatern.

Riksteatern firar 60 år av teater för barn och unga4.6.2024 15:53:31 CEST | Pressmeddelande

1964 tog Riksteaterns kongress ett historiskt beslut och blev den första svenska teaterinstitutionen med en verksamhet helt riktad till barn och unga. Sedan dess har Riksteatern nått ut till flera generationer barn från Norrbotten till Skåne. Varje år nås över 16 000 barn på över 50 orter av Riksteaterns scenkonstproduktioner. Den 1 oktober uppmärksammas 60 års-firandet med en dag av nyskriven dramatik och cirkus hos Riksteatern i Hallunda.

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.