Mimer och Hallstahem avbryter hyresförhandlingarna

Besked om 2024 års hyror kommer att dröja – både i Västerås och Hallstahammar. De allmännyttiga bostadsbolagen på orterna vill inte fortsätta förhandla, utan vänder sig till Hyresmarknadskommitten för tvistelösning.

För hyresgästerna är det dåliga nyheter, då risken för retroaktiva höjningar ökar.

- Vi har gjort allt i vår makt för att de ska kunna göra upp med oss om hyrorna, de höjningar vi varit villiga att diskutera har varit på de nivåer som andra stora hyresvärdar accepterat, säger Johan Kretz, förhandlingsledare för Hyresgästföreningen i Västmanland.

Diskussionerna med Mimer i Västerås har fram till nu enligt Johan varit konstruktiva och han tycker det är synd att bolaget valt att frångå den lokala förhandlingen.

- Parterna har lyssnat på varandra. Vi kan se att Mimer har en hel del ekonomiska utmaningar men i slutändan måste vi ändå stå upp för hyresgästerna och många skulle helt enkelt inte klara av den höjning om 8,2 procent som bolaget vill ha, säger Johan Kretz.

Hallstahems beslut att ställa in den fortsatta förhandlingen har Johan mycket svårt att förstå.

- Vi har kommit med helt rimligt motbud i förhandlingen och blev ganska paffa när svaret blev att de inte såg någon mening med att fortsätta förhandla lokalt. Det är ett märkligt och ansvarslöst agerande, säger Johan Kretz.

Hallstahem har enbart motiverat sitt 10-procentiga yrkande med statistik för den allmänna kostnadsutvecklingen, utan att visa någon vilja att diskutera hur den har slagit mot just det egna bolaget.

- Till exempel har bolagets snittränta ökat med 8,15 procent per år men bolaget vill kompenseras för en ökning med 57 procent per år.

Hyresmarknadskommitten är ett partssammansatt organ som avgör hyrestvister mellan allmännyttiga bostadsbolag och Hyresgästföreningen.

Kontakt: Johan Kretz, förhandlingsledare 070 - 600 14 48 eller johan.kretz@hyresgastforeningen.se