Förhandlingarna om Uddevallahems och Ljungskilehems nya hyror är klara

Efter förhandling med Hyresgästföreningen står det klart att hyrorna hos Uddevalla kommuns bostadsstiftelser, Uddevallahem och Ljungskilehem, höjs med fem procent i genomsnitt den 1 januari.

Förhandlare, Hyresgästföreningen
Förhandlare, Hyresgästföreningen Inga restriktioner

När förhandlingarna startade hade Uddevallahem och Ljungskilehem inte preciserat något krav utan konstaterade att de behövde höja hyrorna på grund av ökade kostnader för att äga och förvalta sina fastigheter. Samtidigt har även hyresgästernas levnadsomkostnader ökat. Utmaningen för parterna blev därför att hitta en kompromiss som de kan stå bakom. Till slut lyckades parterna komma överens och vid årsskiftet höjs hyrorna med fem procent i genomsnitt.

Enligt Ludvig Möller, förhandlare på Hyresgästföreningen, måste parterna vara villiga att närma sig varandra och hitta lösningar, trots svåra förutsättningar.

– Att skriva under avtal som innebär tuffa hyreshöjningar är otroligt tungt, vi vet att det blir en svår smäll för många hyresgäster som redan kämpar med sin ekonomi. Men jag är jag trygg med att vi har gjort allt för att hålla nere den här hyreshöjningen så mycket vi bara kunnat.

Överenskommelsen innebär att hyresintäkterna för bostadsstiftelserna går upp med fem procent men för hushållen varierar höjningen.