Hyresgästföreningen  Region Norra Skåne

Klar förhandling: Ny hyra för Örkelljungabostäders hyresgäster

Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Örkelljungabostäder har enats om en ny hyresöverenskommelse. Från och med den 1 januari 2024 höjer Örkelljungabostäder hyrorna med 4,7 procent för varmhyror och 1 procent för kallhyror. Örkelljungabostäder ville först höja hyran med 8,77 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav, vissa på 12 procent eller mer.

Simone Hellrand, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Simone Hellrand, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne Foto: Marie Walther

Efter utmanande men konstruktiva förhandlingar är det klart att Hyresgästföreningen och Örkelljungabostäder nått en överenskommelse om hyror för 2024.

– Vi har pressat ner fastighetsägarens yrkande, men att skriva under på 4,7 procent är inte roligt, vi är medvetna om att det blir en tung smäll för många. Med tanke på att vi är inne i andra året med en levnadskostnadskris och hyresgäster som är väldigt hårt pressade ekonomiskt, hade vi helst velat se en lägre höjning. Men i en förhandling måste båda parter vara villiga att närma sig varandra och hitta lösningar och denna förhandling har präglats av ett avvägande mellan bolagets behov och hyresgästernas intressen, säger Jens Svensson, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Årets hyresförhandlingar präglas av ett än mer ansträngt samhällsekonomiskt läge än i fjol. En ekonomisk situation som påverkar alla parter, och där hyresgäster under en längre tid sett sina marginaler krympa och försvinna genom inflation och höga hyreshöjningar.

- I år är det därför extra viktigt att fastighetsägare tar sitt ansvar då många hyresgäster lever på marginaler. Vi hoppas samtidigt att det finns en förståelse för att det i år har blivit högre hyreshöjningar. Det är en otroligt tuff sits för många av landets hyresgäster. Vi har kämpat allt vi kunnat för att trycka ned de rekordhöga kraven som fastighetsägarna kommit med, säger Simone Hellrand, förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Parterna har i denna förhandling beaktat den partsgemensamma överenskommelsen som grund för de årliga förhandlingarna.

Pressjour Norra SkåneHyresgästföreningen Norra Skåne

Norra Skåne omfattar kommunerna Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Kävlinge, Svalöv, Eslöv, Hörby, Höör, Hässleholm, Kristianstad, Bromölla, Östra Göinge, Osby, Halmstad, Laholm, Falkenberg, Hylte och Nordvästskåne.

Tel:010- 45 91700press.norraskane@hyresgastforeningen.se

Simone Hellrand, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne
Jens Svensson, förhandlare Hyresgästföreningen norra Skåne

Följ Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region Norra Skåne

Klar förhandling: Ny hyra för Svalövbostäders hyresgäster9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Svalövsbostäder har enats om en ny hyresöverenskommelse för närmare 1080 lägenheter i Svalöv. Från och med 1 mars 2024 höjer Svalövsbostäder hyrorna med 5,25 procent för varmhyror samt 3,5 procent för kallhyror. Bostadsbolaget ville först höja hyran med 7,9 procent. Under hösten har flera hyresvärdar och fastighetsbolag kommit med historiskt höga hyreskrav, vissa på 12 procent eller mer.