Ny granskning – utbrett prisfusk hos e-handelsföretag
Sju av tio e-handelsföretag följer inte lagen när de lockar med sänkta priser. Det visar en granskning från Konsumentverket.
Konsumentverket har under två månader i höst gjort en omfattande granskning av prissänkningar, exempelvis reapåståenden inom e-handeln hos ett hundratal företag. Resultatet visar på betydande brister i marknadsföringen.
Företagen bryter framför allt mot bestämmelsen i prisinformationslagen som tillkom hösten 2022 för att bland annat förhindra att konsumenter blir lurade i samband med prissänkningar. Om ett företag uppger att priset har sänkts på en produkt måste företaget ange det lägsta priset som produkten har haft under de senaste 30 dagarna.
–Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt, säger Johan Ohlsson, enhetschef.
Många tillsynsärenden
Brister har hittats inom samtliga granskade branscher och bestått i såväl överträdelser av prisinformationslagen som bestämmelser i marknadsföringslagen. Många bolag har inte angivit det lägsta priset de senaste 30 dagarna alternativt angivit ett felaktigt tidigare lägsta pris. En annan vanligt förekommande brist är att ett annat referenspris än tidigare lägsta pris används för beräkningar av prissänkningens storlek. Därutöver har Konsumentverket bland annat sett flera fall av vilseledande prismarknadsföring i form av långvariga kampanjerbjudanden.
Nu kommer Konsumentverket att inleda drygt 70 tillsynsärenden mot de bolag som brutit mot bestämmelserna. Johan Ohlsson utesluter inte att det även kan leda till rättsliga åtgärder.
– Granskningen visar tydligt att handeln nu behöver vidta kraftfulla åtgärder för att komma till rätta med de allvarliga och omfattande brister som framkommit. Konsumenter ska kunna lita på priser och påståenden i reklamen, annars riskeras förtroendet för handeln.
Om granskningen
Totalt har drygt 1.700 produkter ingått i granskningen vilka är fördelade på ett hundratal företag och inom flera marknader. Granskningen har utgått från slumpvis utvalda produkter som marknadsförts på webbplatser hos respektive näringsidkare under vecka 41. Konsumentverket har därefter följt prisutvecklingen för dessa produkter fram till slutet av november.
Kontakter
Kontakt för medierna: Enhetschef Johan Ohlsson via Konsumentverkets presstjänst tfn 054-19 40 20 eller presstjanst@konsumentverket.se
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder3.12.2025 11:09:44 CET | Pressmeddelande
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer17.11.2025 13:07:50 CET | Pressmeddelande
I våras agerade Konsumentombudsmannen, KO, mot tio välkända bolag för bristande prisinformation. Nu hotas ytterligare sju företag av viten om de inte följer lagens bestämmelser.
KO förbjuder smygreklam från Bianca Ingrosso AB och Beauty Icons AB25.9.2025 09:56:46 CEST | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, riktar förbudsföreläggande mot influeraren Bianca Ingrossos helägda aktiebolag Bianca Ingrosso AB och sminkföretaget Beauty Icons AB med varumärket Caia. Det handlar om att inlägg i sociala medier inte har reklammarkerats trots att de marknadsför smink.
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister4.9.2025 09:41:27 CEST | Pressmeddelande
Många aktivitetsleksaker som säljs inom EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk. Det framgår av tester på ett urval av gungor, aktivitetstorn och klätterställningar. Bristerna kan leda till allvarliga skador hos barn.
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning27.8.2025 11:09:33 CEST | Pressmeddelande
Telefonförsäljning fortsätter att vara ett stort problem. Missnöjet är stort, i princip ingen konsument vill ha försäljningssamtal till sin telefon och för att undvika telefonförsäljare svarar sex av tio personer inte på samtal från okända nummer. Nu föreslår Konsumentverket ett generellt förbud mot telefonförsäljning.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum