Återvunnet restmaterial ska bli nya gator och torg i städerna

Dela

Varje år körs över fem miljoner ton av krossad betong, slaggrus och restasfalt till deponier, trots att de kan användas som material för att bygga nya ytor i stadsmiljön. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, ska göra det möjligt att återvinna och återanvända dessa material lokalt, vilket kan spara både pengar och miljö. Projektet ska visa hur städer kan bygga billigare, smartare och grönare med cirkulära material.

Restmaterial gör anläggningsprocessen mer cirkulär. Här används slaggrus i stället för ny bergskross.
Restmaterial gör anläggningsprocessen mer cirkulär. Här används slaggrus i stället för ny bergskross. Foto: Raul Grönholm

Projektet har fokus på lokalt producerade restmaterial, korta transportvägar, hållbara affärsmodeller och en kvantifierbar minskning av klimatpåverkan genom cirkulära material inom anläggning av infrastruktur. Projektet engagerar en lång rad aktörer inom såväl forskningsvärlden som olika representanter från entreprenörer, material- och energiföretag samt behovsägare som kommuner och avfallsaktörer.  

– Detta är inte bara bra för miljön, utan också för ekonomin. Vi kan skapa mer hållbara och kostnadseffektiva lösningar för stadens utveckling, samtidigt som vi minskar avfallet som går till deponi och minskar behovet av att bryta nytt berg. Dessutom minskar behovet av transporter då restmaterial oftare närproduceras kring våra städer, säger Björn Schouenborg, projektledare på RISE.
 
Projektet bygger på tidigare forskning och erfarenheter, bland annat genom tester av materialen hos VTI i Linköping och RISE i Borås. Nu handlar det om att möjliggöra användningen genom att dokumentera materialens miljö-, klimat- och mekaniska egenskaper samt ta fram nya affärsmodeller. 
 
– Vi vill skapa förutsättningar för att cirkulära material ska kunna användas i större utsträckning och göra det enkelt för beställare att ställa krav på användning av cirkulära material i upphandlingar, säger Björn Schouenborg. 
 
För att skapa trygghet i användningen av restmaterialet satsar man även på  utbildnings- och kommunikationsinsatser. Bland annat kommer projektet att : 

  • Etablera testbäddar för att följa upp materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan. 

  • Inkludera dessa material i konstruktions- och dimensioneringsunderlag. 

  • Skapa bygghandledningar och checklistor för materialhantering. 

  • Skapa samverkansnoder för att öka förståelsen och förtroendet mellan olika aktörer. 

– Det är roligt att kunna ta våra tidigare lärdomar vidare och lägga fler pusselbitar på vägen mot mer cirkulära processer. Vi räknar också med att resultaten kommer att driva på transformationen till mer hållbar stadsbyggnad och inspirera till liknande förändringar i andra sektorer, säger Björn Schouenborg.

 
Fakta: 

Finansiering: Vinnova och deltagande partners 

Projekttid: Klart 2025 

I projektet deltar:  
Forskningsinstitut: RISE, VTI 
Energibolag: Sysav, Tekniska verken, Umeå Energi, Fortum 
Materialaktörer: Heidelberg Materials Cement Sverige, Dalby Maskin, Swerock 
Entreprenörer: Peab, NCC, Skanska, Edge Landskapsarkitekter 
Behovsägare:  Malmö stad, Uppsala kommun, NOAH, NSR 

Kontakter

Bilder

Restmaterial gör anläggningsprocessen mer cirkulär. Här används slaggrus i stället för ny bergskross.
Restmaterial gör anläggningsprocessen mer cirkulär. Här används slaggrus i stället för ny bergskross.
Ladda ned bild
Användning av fräsasfalt i Malmö.
Användning av fräsasfalt i Malmö.
Ladda ned bild
Björn Schouenborg
Björn Schouenborg
Ladda ned bild

Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut

Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande

Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.

Forskare: ”Utspridda skolstartstider kan göra kollektivtrafiken billigare”8.2.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Ny forskning visar att utspridda skolstartstider kan minska rusningstrafiken och kostnaderna för kollektivtrafiken. En senarelagd skolstart för tonåringar har även gynnsamma effekter för hälsa och skolprestationer. I en nypublicerad forskningsrapport ger forskarna rekommendationer för ett lyckat införande. Rapporten har tagits fram inom K2, Nationellt kunskapscentrum för kollektivtrafik, av forskare från Linköpings universitet, VTI och Lunds universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye