Återvunnet restmaterial ska bli nya gator och torg i städerna
Varje år körs över fem miljoner ton av krossad betong, slaggrus och restasfalt till deponier, trots att de kan användas som material för att bygga nya ytor i stadsmiljön. Ett forskningsprojekt, lett av RISE, ska göra det möjligt att återvinna och återanvända dessa material lokalt, vilket kan spara både pengar och miljö. Projektet ska visa hur städer kan bygga billigare, smartare och grönare med cirkulära material.
Projektet har fokus på lokalt producerade restmaterial, korta transportvägar, hållbara affärsmodeller och en kvantifierbar minskning av klimatpåverkan genom cirkulära material inom anläggning av infrastruktur. Projektet engagerar en lång rad aktörer inom såväl forskningsvärlden som olika representanter från entreprenörer, material- och energiföretag samt behovsägare som kommuner och avfallsaktörer.
– Detta är inte bara bra för miljön, utan också för ekonomin. Vi kan skapa mer hållbara och kostnadseffektiva lösningar för stadens utveckling, samtidigt som vi minskar avfallet som går till deponi och minskar behovet av att bryta nytt berg. Dessutom minskar behovet av transporter då restmaterial oftare närproduceras kring våra städer, säger Björn Schouenborg, projektledare på RISE.
Projektet bygger på tidigare forskning och erfarenheter, bland annat genom tester av materialen hos VTI i Linköping och RISE i Borås. Nu handlar det om att möjliggöra användningen genom att dokumentera materialens miljö-, klimat- och mekaniska egenskaper samt ta fram nya affärsmodeller.
– Vi vill skapa förutsättningar för att cirkulära material ska kunna användas i större utsträckning och göra det enkelt för beställare att ställa krav på användning av cirkulära material i upphandlingar, säger Björn Schouenborg.
För att skapa trygghet i användningen av restmaterialet satsar man även på utbildnings- och kommunikationsinsatser. Bland annat kommer projektet att :
-
Etablera testbäddar för att följa upp materialens långsiktiga prestanda och miljöpåverkan.
-
Inkludera dessa material i konstruktions- och dimensioneringsunderlag.
-
Skapa bygghandledningar och checklistor för materialhantering.
-
Skapa samverkansnoder för att öka förståelsen och förtroendet mellan olika aktörer.
– Det är roligt att kunna ta våra tidigare lärdomar vidare och lägga fler pusselbitar på vägen mot mer cirkulära processer. Vi räknar också med att resultaten kommer att driva på transformationen till mer hållbar stadsbyggnad och inspirera till liknande förändringar i andra sektorer, säger Björn Schouenborg.
Fakta:
Finansiering: Vinnova och deltagande partners
Projekttid: Klart 2025
I projektet deltar:
Forskningsinstitut: RISE, VTI
Energibolag: Sysav, Tekniska verken, Umeå Energi, Fortum
Materialaktörer: Heidelberg Materials Cement Sverige, Dalby Maskin, Swerock
Entreprenörer: Peab, NCC, Skanska, Edge Landskapsarkitekter
Behovsägare: Malmö stad, Uppsala kommun, NOAH, NSR
Kontakter
Björn SchouenborgProjektledareRISE
Tel:+46705202551bjorn.schouenborg@ri.seBilder
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum