Svensk Dagligvaruhandel

Novemberförsäljningen i dagligvaruhandeln visar på stabiliserad konsumtion

Dela

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,0 procent under november 2023, jämfört med samma månad 2022, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.

- Försäljningsutvecklingen hade en något lägre tillväxttakt i november än under årets tidigare månader. Hushållens konsumtionsnivå börjar anpassa sig till det nya ekonomiska läget, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.

Försäljningsutvecklingen i butik uppgick i november till 5,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 3,1 procent. Näthandelsförsäljning med hemleverans ökade med 3,9 procent och upphämtning i butik ökade med 1,9 procent. E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i november till 4,5 procent.

- Försäljningen i e-handeln fortsatte i november att utvecklas stabilt, med en e-handelsandel på 4,5 procent, avslutar Karin Brynell.

Kalendereffekten beräknas till 0,2 procent för november. Den kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick därmed till 4,8 procent under november månad.

Dagligvaruindex för december samt helåret 2023 publiceras 17 januari.

Imorgon, fredag den 15 december, anordnar Svensk Dagligvaruhandel ett webbinarium kl. 08.00 om hur priset på mat kan sänkas. Se program och anmälan här.

För ytterligare frågor kontakta:

Karin Brynell, vd Svensk Dagligvaruhandel, 0709-75 80 85
Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 0708-40 52 63

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Länkar

Dagligvaruindex är en månatlig rapport från Svensk Dagligvaruhandel som redovisar en stor del av den renodlade dagligvaruhandelns försäljningsutveckling i fysisk butik och på nätet. Rapporten tas fram i samarbete med HUI Research som ansvarar för statistikinsamling och kvalitetssäkring av data.

Följ Svensk Dagligvaruhandel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel

Julmusten är julens raket – försäljningen ökar med 585 procent på en vecka19.12.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande

Julen är årets mest intensiva period för dagligvaruhandeln i Sverige. Under veckan före jul ökar hushållens inköp med omkring 30 procent jämfört med en normal vecka – ett tydligt avsteg från handelns annars jämna försäljningsmönster. Samtidigt skjuter efterfrågan på flera julklassiker i höjden med flera hundra procent, och vissa kategorier uppvisar stora regionala skillnader. Det visar Svensk Dagligvaruhandels Julrapport 2025.

Fakta om maten: När varje minut räknas – hur dagligvaruhandeln förenklar konsumenternas vardag17.12.2025 10:28:21 CET | Pressmeddelande

I en vardag där tid är en bristvara spelar sättet vi handlar mat på en allt större roll. I en ny rapport visar Svensk Dagligvaruhandel hur långsiktiga satsningar på effektivare butiker, logistik och digitala lösningar har gjort det enklare och snabbare för konsumenterna att handla – samtidigt som handeln har kunnat använda sina resurser mer effektivt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye