Kommunal

Kommunal varslar till stöd för IF Metall

Kommunal varslar idag om sympatiåtgärder till stöd för IF Metalls strävan att teckna kollektivavtal med Tesla. Varslet gäller hämtning av hushållsavfall och arbetet sätts i blockad på två av Teslas verksamheter.

Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal
Malin Ragnegård, Förbundsordförande Kommunal Foto: Kommunal

- Det är självklart för Kommunal att stötta IF Metalls krav på kollektivavtal. Det är dags för Tesla att ta seden dit man kommer och teckna avtal – den svenska modellen är här för att stanna. De anställda på Tesla har Kommunals stöd i ryggen, säger Malin Ragnegård, ordförande, Kommunal.

Sympatiåtgärden omfattar all hämtning av hushållsavfall på Teslas verksamheter i Mölndal och i Örebro, arbetet sätts även i blockad och får ej utföras av annan aktör. Konfliktåtgärderna bryter ut den 2 januari 2024 klockan 07:00.

- Utan kollektivavtal får arbetsgivaren fritt spelrum att ensam diktera villkoren – precis vad Tesla är ute efter. Medan andra företag konkurrerar med kunskap och schyssta villkor vill Tesla glida i egen fil och rita upp sina egna regler. Det kan de glömma. Så fungerar inte svensk arbetsmarknad, säger Malin Ragnegård.

Tesla har i flera års tid sagt nej till att teckna kollektivavtal med IF Metall, något som till slut tvingat IF Metall att gå ut i strejk. I samband med den pågående konflikten har IF Metall begärt sympatiåtgärder från Kommunal.

- Det är ingen slump att hela 90 procent av alla löntagare omfattas av kollektivavtal. Nu är det Teslas tur. m man dessutom, som Tesla, påstår att man har bättre villkor än de kollektivavtalsförhandlade finns inga hinder mot att skriva på ett avtal med IF Metall, säger Malin Ragnegård.

Mer information om Kommunals varsel om sympatiåtgärder finns på kommunal.se

Om oss

Över en halv miljon människor runt om i hela landet. Med viktiga jobb, värda att älska, dygnets alla timmar. Inom fler än 230 yrken. Det är vi som är Kommunal. Vi bemannar den välfärdsmotor som får Sverige att fungera, de ekonomiska hjulen att snurra och gör människors liv bättre.

Följ Kommunal

Senaste pressmeddelandena från Kommunal

Var femte utsätts för hat och hot på jobbet – på grund av etnisk bakgrund30.1.2024 09:34:16 CET | Pressmeddelande

De negativa attityderna mot människor med utländsk bakgrund har förstärkts under de senaste åren – i samhället, men också på arbetsplatserna. Det visar Kommunals senaste rapport – ”Var kommer du ifrån? Egentligen?” som också presenterar siffror på att utlandsfödda medlemmar löper avsevärt större risk att utsättas för olika former av trakasserier och diskriminering.

Kommunals krav i avtalsrörelsen 202415.12.2023 13:15:03 CET | Pressmeddelande

Idag presenterar Kommunal avtalskraven inför förhandlingarna om nytt kollektivavtal med SKR och Sobona under 2024. Kommunal vill bland annat förändra löneavtalet så att det blir en tydlig koppling mellan lön och yrkesutveckling och även skapa hållbara arbetstider genom årliga bemanningskartläggningar och att försvåra användandet av delade turer. Avtalet är Sveriges största och berör cirka 1,2 miljoner löntagare.