Astara Sweden

Nya Alfa Romeo "MILANO." Historia i ett namn.

Dela
  • Dess namn kommer att vara MILANO. Alfa Romeo har valt ett namn med stark historisk anknytning för varumärkets första SUV som kommer att erbjudas med 100% eldrift. 
  • En tydlig hyllning till sin hemstad, ambassadör för "Made in Italy" runt om i världen, internationell designhuvudstad och en symbol för innovation och hållbarhet.
  • Sedan år 1910 har Alfa Romeo-logotypen bestått av korset, den historiska symbolen för Lombardiets huvudstad, och Biscione-ormen, den ädla Visconti-familjens vapensköld. I över 60 år (från 1910 till 1972) utgjorde stadens namn en integrerad del av logotypen. 
  • Nya Alfa Romeo Milano kommer att presenteras för internationell press i april 2024, i självaste Milano.
Nya Alfa Romeo Milano presenteras i april 2024
Nya Alfa Romeo Milano presenteras i april 2024

I april 2024 kommer Alfa Romeo, som i Sverige representeras av astara, att presentera den första SUV i dess historia, som kommer att erbjudas med 100% eldrift. Den nya modellen kommer att få namnet Milano, en genuin hyllning till staden där allt började den 24 juni år 1910.

Med Alfa Romeo Milano återvänder bilvarumärket till B-segmentet, det största bilsegmentet i Europa, med en SUV som fullt ut förkroppsligar varumärkets DNA av ädel italiensk sportighet. 

"Med ankomsten av Milano under 2024 kompletterar Alfa Romeo sitt modellprogram och bemöter önskemålen från alla våra entusiaster och många fler. Milano är tänkt som ett symboliskt "välkommen tillbaka" till alla våra Alfisti-fans.Giulietta och Mito ägarna har väntat på att få bekräfta sin kärlek till Alfa Romeo. Den "välkomnar" även alla som söker efter en unik sportupplevelse i detta segment och den utmärkande skönheten i italiensk design.Milano är den första milstolpen i varumärkets övergångsprocess till el och har liksom Tonale den viktiga uppgiften att ytterligare stärka Alfa Romeos globala närvaro", säger Jean-Philippe Imparato VD för Alfa Romeo 

Valet av namnet "Milano", inkapslat i varumärkets historia.

Sedan år 1910 har Alfa Romeo-emblemet inkluderat två av symbolerna som identifierar Milano: korset, den historiska symbolen för Lombardiets huvudstad, och Biscione-ormen, vapenskölden för den adliga familjen Visconti och en av stadens mest ikoniska emblem. I över 60 år (1910–1972) fanns namnet MILANO i den nedre delen av logotypen. Till och med år 1918 åtföljdes den av förkortningen "A.L.F.A." (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), och från år 1919 av "ALFA ROMEO."

Milano har alltid varit en symbol för avantgardet och verkar nu även som ett internationellt manifest för modernitet, innovation och hållbarhet. Som en symbol för "Made in Italy" runt om i världen, har Milano alltid spelat en avgörande kulturell roll inom mode, design och musik.

Alfa Romeo har valt Milano, sin hemstad, för att inleda ett nytt, spännande och vågat kapitel i sin historia: reinterpreting sportiness in the 21st century.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Nya Alfa Romeo Milano presenteras i april 2024
Nya Alfa Romeo Milano presenteras i april 2024
Ladda ned bild
Nya Alfa Romeo Milano presenteras i april 2024
Nya Alfa Romeo Milano presenteras i april 2024
Ladda ned bild

Om astara: The Open Mobility Company 

Vi är ett av världens ledande mobilitetsföretag (Företaget för öppen mobilitet) med ett förhållningssätt från människa till människa och ett engagemang för hållbarhet. Med en omsättning på över 5 miljarder euro 2022, erbjuder astara lösningar för personlig mobilitet, med alternativ för varje användares olika behov beroende på mognadsgraden på varje marknad, inklusive ägande, abonnemang och bildelning. Ett ekosystem för mobilitet, med stöd av data intelligens och astara-plattformen.  Allt detta är tack vare astaras mångsidiga team, med mer än 50 nationaliteter, i 19 länder och 3 kontinenter: Europa, LATAM och Sydostasien. För mer information om astara, besök: www.astara.com

Om astara Northern Europe: 

astara Northern Europe är en del av den globala astara-gruppen. Vi är verksamma i Norden och Baltikum i tre olika länder: Finland, Sverige och Estland. I Finland representerar astara varumärkena Kia och Mitsubishi. I Sverige arbetar astara som importör av märkena Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional och Jeep. I Estland är det astara som ansvarar för Mitsubishis eftermarknadsförsäljning.

Följ Astara Sweden

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Astara Sweden

Officiell: Nya Alfa Romeo Milano - Sportighet i kompakt format.11.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Världspremiär för nya Alfa Romeo MILANO, en sportig kompakt modell, som återför Alfa Romeo till det största bilsegmentet i Europa.Nya MILANO erbjuds som "ELETTRICA" med 100% eldrift och två effektutföranden (156 hk och 240 hk) samt "IBRIDA" med hybriddrivlina (136 hk) med tillgänglig Q4-fyrhjulsdrift. Med ett nytt spännande designspråk, klassbäst kördynamik och avancerad teknik är nya MILANO redo att vinna en ny generation av Alfisti-entusiaster.

Säljstart för nya Fiat 600 - The Italian Upgrade6.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Nya Fiat 600 är varumärkets senaste modell som markerar återkomsten till B-segmentet. Erbjuds med två elektrifierade drivlinor; 100% eldrift (600e) med räckvidd upp till 406 km¹ eller med mild-hybridteknik (600 Hybrid). Nya Fiat 600 är "The Italian Upgrade" och uttrycker den italienska skönheten och livsstilen tack vare sin eleganta stil och funktioner som Color Therapy och sätesmassage. Nu beställningsbar till lanseringspris från 299.900 kr.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye