Elever med funktionsnedsättning löper hög risk att diskrimineras i skolan – ny rapport från DO
Elever med funktionsnedsättning löper hög risk att utsättas för diskriminering i skolan. Många gånger brister skolors stöd och anpassningar för att göra skolan tillgänglig. Det kan leda till allvarliga konsekvenser för de berörda eleverna, visar en ny rapport från Diskrimineringsombudsmannen (DO).
Rapporten består av en analys av anmälningar om diskriminering som kommit in till DO och som har samband med funktionsnedsättning inom skolan.
Under de senaste åren har antalet anmälningar om diskriminering som har samband med funktionsnedsättning inom utbildningsområdet ökat.
De flesta anmälningar som analyserats i rapporten rör diskriminering av elever med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning – näst vanligast är att anmälningarna rör elever med någon form av medicinsk funktionsnedsättning, exempelvis diabetes. Andra anmälningar rör till exempel elever med nedsatt rörelseförmåga eller syn- och hörselnedsättningar. Den största andelen av anmälningarna rör elever i mellanstadiet.
Elever får inte det stöd i skolan de har rätt till
Anmälningarna vittnar om stor utsatthet. Eleverna har ofta utsatts för diskriminering under lång tid, ibland i flera år. Det är inte ovanligt att det som beskrivs har pågått hela skoltiden. Enligt anmälarna har skolan inte gjort tillräckligt för att göra skolan tillgänglig. Det kan till exempel handla om att skolan inte tillräckligt utrett elevers behov av stöd eller satt in nödvändiga åtgärder.
Utöver den bristande tillgängligheten beskriver anmälningarna även att elever utsätts för trakasserier från både skolpersonal och andra elever.
Allvarliga konsekvenser för eleverna
Diskrimineringen i skolan leder till stora konsekvenser för eleverna, till exempel psykisk ohälsa, bristande skolresultat och långvarig frånvaro från skolan. Sammantaget leder diskrimineringen till att en betydande andel av dessa elever riskerar att lida men för livet, både i form av fortsatt psykisk ohälsa och ofullständigt genomgången grund- eller gymnasieskola.
– Anmälningarna till DO vittnar om en situation som är mycket allvarlig. Alla elever ska ha en trygg skolgång fri från diskriminering och kunna delta i all verksamhet på likvärdiga villkor, säger Katarina Rouane, utredare på DO.
Kort om rapporten
Rapporten består av en kvantitativ analys av anmälningar som kommit in till DO 2015–2022 och en kvalitativ analys av ett urval av anmälningar.
Den kvalitativa analysen bygger på 200 slumpvis utvalda anmälningar om diskriminering som har samband med funktionsnedsättning inom grund- och gymnasieskolan som har kommit in till DO 2018–2022. Rapporten har överlämnats som underlag till den statliga utredningen ”Mer kunskap om barn och elever med funktionsnedsättning i skolväsendet” (U2022:02).
Kontakta oss för att boka en intervju
Klicka här för att läsa hela rapporten. Vill du veta mer? Kontakta oss på 0736-82 82 10 / media@do.se
Nyckelord
Kontakter
Isabel Verner
Tel:073-682 82 10media@do.seDO arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.
Läs mer om vår verksamhet på www.do.se.
Följ Diskrimineringsombudsmannen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen
Tingsrättens dom: Försvarsmakten diskriminerade person med funktionsnedsättning19.11.2024 14:52:30 CET | Pressmeddelande
Att automatiskt utesluta en person med en autismspektrumdiagnos från möjligheten att prövas för värnplikt är diskriminering. Det framkommer av en dom från Stockholms tingsrätt.
Transportföretag åldersdiskriminerade 34-åring19.11.2024 09:04:00 CET | Pressmeddelande
Det var fråga om åldersdiskriminering när en 34-årig arbetssökande fick beskedet att han var för gammal för ett transportföretags traineeprogram. Den bedömningen gör DO som nu begär att företaget ska betala 75 000 kronor i diskrimineringsersättning till mannen.
Afrosvenska elever utsatta för diskriminering11.11.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Afrosvenska elever utsätts för diskriminering i skolan, bland annat i form av trakasserier. Det förekommer också att skolpersonal inte ser, eller väljer att inte se trakasserierna, alternativt inte gör något för att stoppa dem. Afrosvenska elevers utsatthet för rasism och diskriminering är ett av tre tematiska fördjupningsområden i DO:s årliga rapport, Förekomst av diskriminering 2024.
Diskriminering när skola stängde av elev23.10.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Det var diskriminering som har samband med funktionsnedsättning när en kommunal skola i Hallands län stängde av en elev under en veckas tid. DO begär nu att kommunen ska betala 30 000 kronor i diskrimineringsersättning till eleven.
Region Skåne diskriminerade pojke i samband med bussresor17.10.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
En pojke som använder rullstol har vid upprepade tillfällen diskriminerats när han har försökt åka buss med Skånetrafiken. Vid minst 14 tillfällen under två års tid har busschaufförer antingen nekat att hjälpa pojken med bussens lift, eller så har chauffören saknat kunskap om hur man använder liften vilket har medfört att liften inte har kunnat användas. Pojken har vid flera tillfällen tvingats att krypa ombord på bussen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum